View Single Post
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
I mine øyne snakker du her om kjønnsidentitet når du refererer til bruk av kjønnsuttrykk på andre ting en biologisk kjønn.
Vis hele sitatet...
Vel, ja? Det er jo nettopp det jeg sier. Det er og har vært helt vanlig å bruke ordet kjønn, og kjønnrelaterte uttrykk som mann, kvinne etc for å snakke om kjønnsidentitet. Det stemmer altså ikke som du sier at at disse ordene kun refererer til biologisk kjønn, de har alltid referert også til kjønnsidentitet og kulturelle kjønnsnormer, og folk bruker dem fortsatt til det med den største selvfølgelighet. Det er derfor kategorisk feil å si at i Norge betyr kjønn kun biologisk kjønn. Det betyr alle aspekter av kjønn. Kjønnsidentitet og biologisk kjønn blir brukt når vi trenger å presisete hvilket aspekt ved kjønn vi snakker om.

Og på norsk har man kjønn og kjønnsidentitet slik man på engelsk har sex og gender, sex er kjønn (biologi) og gender er kjønnsidentitet (ikke biologi).
Vis hele sitatet...
Hvis du vil insistere på at ordet "kjønn" ikke bør brukes som samlebetegnelse for alle aspektene det ordet vanligvis brukes om, så bør du vel selv også unngå å bruke ord som kjønn, menn, kvinner, gutter og jenter, med mindre det er spesifikt underlivet og kjønnscellene deres du refererer til. Det blir litt lite troverdig hvis mann og kvinne kan bety kjønnsidentitet og kjønnsroller kun når det gjelder folk med "riktig" identitet som passer i "riktig" rolle. Du får velge hva du vil si, men jeg synes "kjønnsidentitetsbalanse på arbeidsplssen", "herreidentitetsavdelingen i klesbutikken" og "beste birolle for person med kvinnelig kjønnsidentitet" blir litt klønete.

Jeg tror debatten rundt kjønn og kjønnsidentitet hadde vært mindre konfliktfylt hvis definisjonen var mer tydeliggjort.
Vis hele sitatet...
Enig, og det burde være jævlig enkelt hvis folk var mest opptatt av at andre skulle forstå hva de snakket om. Vi klarer jo det på det meste annet. Problemet er at mange insisterer på ordet kjønn som forbeholdt biologien, for å demonstrere at det biologiske aspektet trumfer det psykologiske og kulturelle, at det er det som egentlig teller og det andre bare er fjas. Problemet er som nevnt over at de overhodet ikke praktiserer det selv. Jeg kjenner ingen som ikke bruker begrepet kjønn også om kjønnsidentitet og sosialt kjønn, så lenge det handler om deres egen virkelighetsforståelse.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Var mer rettet mot at samfunnet har lagd definisjoner utifra hva som man helhetlig har blitt enig om. Sosiale konstruksjoner er jo ikke basert på et unntak eller en minoritet. Derfor er ikke jeg for at noen individer skal prøve å endre på dette med kjønn feks, til å bety noe helt annet enn det gjør og kalle det en feilaktig sosial konstruksjon.
Vis hele sitatet...
Les svarene over, så ser du at kjønn alltid har referert også til sisiale konstruksjoner.

Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
Driter i hva folk kaller seg jeg. Sliter med jussen i dette dog . Når det offentlige skal stille med unisex dasser og unisex garderober?

Tenker det enkleste er at det offentlige holder seg til biologi. Altså medfødt utoverpikk og innoverpikk. Gutta som blir født uten pikk kan få en egen garderobe, som jeg husker aspergerkidsa fikk på barneskolen.

Eller skal vi bare kjøre full Tyskland og finne oss i å være nakne sammen?
Vis hele sitatet...
Det hadde jo vært det enkleste. Skal man først dele opp, så må man se på grunnen til at man deler opp, og bruke den definisjonen av kjønn som gir mening ut fra det. Når det gjelder garderober så er det meningsløst å dele inn etter opplevelse, og også etter biologi, dvs type kjønnsceller. Grunnen til ulike garderober er vel at folk av en eller annen grunn sliter med å se kjønnsorganer som ikke ligner deres egne og omvendt, så da får vel velge det symbolet på døra som man ligner mest på.
Sist endret av *pi; 20. august 2023 kl. 18:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.