View Single Post
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Fins det egne downhill kit?

Fins det DIY- guider tilgjengelig?
Vis hele sitatet...
Nei det har jeg ikke sett, men krankmotorer er det plenty av. Og det er jo det du trenger til den bruken du skisserer.

Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Mange guides på youtube om å bygge elsykkel selv, kjørte hubmotor i min dog anbefaler heller krankmotor, ble mye billigere å bedre ytelse en butikken, pluss får hele byggesett til rimelig penge å fra kina, det meste er ganske plug and play
Vis hele sitatet...
navmotor er helt ok for en pendlersykkel eller bysykkel. For en som driver med noe downhill og sti-sykling vil det fungere dårlig. Både pga vekten i navet gjør at balansen blir elendig, hvor sykkelen blir baktung. Og ikke minst fordi eneste måten å geare om en navmotor med krefter er mindre felg diameter. Ser bort geared hubs fordi de ofte har tannhjul av glassfylt nylon plast og hard bruk i skau og opp bratte skrenter gir mye reparasjoner og vedlikehold.

Pga inflasjon og kronekurs er alt bortsett fra kinavarer veldig dyrt for oss. Så feks en Fox 40 gaffel koster vel nå ca 20 k ny. Gode felger og nav koster fort noen lapper foran og bak. osv. Derfor jeg tipset om å lete etter brukt som noen har mistet interessen for. Det skjer jo ofte på høsten, de orker ikke lagre den, eller ta service og selger heller for å kunne kjøpe nyeste neste vår. Med is i magen og smarte varsler på finn.no kan en gjøre veldig gode kjøp utover høsten. Og da har du en kvalitetssykkel som bare krever service med bra ramme, full dempet, som er designet for å tåle juling. Gode bremser. Klar til å slenge på en ok krank motor.

Men selve jobben med å konvertere til el-downhill må jo gjøres. Og det er ofte ikke helt rett frem hverken å sette sammen eller å handle inn. Men der det er vilje er det håp.