View Single Post
Sitat av Maiskolben Vis innlegg
Personlig mener jeg det burde forbys, koranbrenning i dette eksemplet er ikke ment som annet enn provokasjon og hat. Jeg står for ytringsfrihet hele veien, men dette handler 100% om respekt, og ingenting annet.
Vis hele sitatet...
Respekt er nettopp det, noe man får uten at det er lovpålagt. Det er ekte respekt.



Jeg mener det ikke bør forbys, fordi det er åpenbart at det stort sett er kun er ett religiøst samfunn der *enkelte* reagerer så kraftig som de gjør. Når er det sist at f.eks kristne eller buddhistiske masseprotester oppsto i flere land, med flaggbrenning inkludert, som resultat av at en person tente på ei hellig bok?

Om du ser i f.eks Russland, er det lover der som gjør at du ikke kan deskreditere religioner av noen sort. Og i praksis? Jo, den brukes veldig veldig selektivt mot de som blir markert som fiender av staten.

Nå er ikke Norge akuratt en totalitær stat, men jeg mener og tror at hvis man legger til rette for lover som setter grenser for hva folk synes om idéer, så vil dette fort ende opp med intet annet enn *mer* diskriminering og forfølgelse, spesielt i fremtiden.

Jeg synes det er ukult å mislike eller diskriminere mot folk basert på religion, men jeg synes det er er en nødvendig rett å kunne kritisere elle demonstrere avsky til en religion, eller kulturell norm.

Er det lov å påpeke at man brenner boka til en pedofil profet som giftet seg med en 9-åring, eller er det for usaklig? For slik jeg forstår det så er det jo helt innafor i Norge å heksejakte mistenkte overgripere på sosiale media, som ulikt profeten Muhammed enda er i live. Kanskje det bør være like lov eller enda mer lov å ytre misnøye med historisk bekreftede og lovprisende pedoprofeter?

Folkets oppgave er å brenne bøker og melde misnøye i like stor grad som det er statens oppgave å ikke forby ytringsfrihet og ikke sensurere media.


Jeg inviterer alle krenkede til å brenne alle flagg eller bøker dere vil!

Sitat av 420master Vis innlegg
Det er en provokasjon ingen tvil om det, i Drammen endte det med steinkasting og vold. Hadde forstått det om de tok en vilkårlig muslim fra gata opp på podiet å korsfestet hen for å vise det frem. Men uavhengig av religion så er det litt av det særlig SIAN tror, mener og syns at reaksjonene beviser de på en måte. Det er islam og kristendommen i bunn grunn har mye av det samme innholdet. Støtter man for eks handlingen hvis man i tillegg brenner bibelen samtidig? Jeg tenker at det er en bedre ytring å brenne begge under ytringsfriheten enn bare koranen og siden jeg ikke har lov til å si det:

https://www.instagram.com/reel/CuNm-...RlODBiNWFlZA==
Vis hele sitatet...
Nå kan det jo hende at vedkommende som brenner boka ikke har noe personlig som ville drive han eller hun til å brenne bibelen også.

Synes det mister litt effekt og mening hvis man skal ytre en sterk mening mot flere folk samtidig. Eller har du ekstra begrunnelser til hvorfor man må avspore seg selv for å være politisk behagelig?

Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Koranbrenning bør ikke forbys, men å reklamere for det og skape et arrangement av det bør forbys.

Jeg synes ikke politi skal møte opp for å holde folka trygge.
Skal de gjøre noe kun for å provosere får de ta konsekvensene av det, og må kontakte og vente på politiet (om de har ressurser til å rykke ut) når det går galt, slik som alle andre.

Her må det da gjøres en vurdering basert på tidligere hendelser.
Såklart folk skal få holde et arrangement.
Et vanlig arrangement trenger ikke mengder politi og annen sikkerhet rundt seg. De får heller leie inn vakter og lokaler og betale for dette selv.
Men har de holdt et arrangement, brent en bok og skapt kaos, bør disse nektes å arrangere lignende igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg, i den forstand av at det bør være forbudt å bevisst provosere uro og farlige situasjoner. Politiet bør ha lov til å bortføre protester som kan forårsake farlige situasjoner. Men hovedfokus her er at lovbruddet ikke har religiøst nøkkelord.

Gigagodt forslag å legge ansvar for sikkerhet på arrangørene selv. Vil nok ikke tro at SIAN hadde gidda å holdt på med dette lenge hvis de gikk i netto tap mtp. oppmerksomhet vs utgifter. Og ingen liker knuste tenner
Sist endret av KrølleBølleBrur; 16. august 2023 kl. 01:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.