View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Noe som er ennå finere eller i det minste har vært det er at vi har hatt en tradisjon for å ha politikere som ikke er korrupte eller banditter. Og det ville jo ikke vært slik at politikere i time out var satt der pga trynefaktor. Time out ville jo kommet som et korrigerende grep på deres uønskede handlinger.
Vis hele sitatet...
Det har vi forstått, du ønsker en instans som skal korrigere hvilke personer velgerne ønsker til å representere dem. Hvor finner vi folk som er skikket til å ha den makten?

Blir en politiker tatt i tyveri, kameraderi, skattejuks osv. forsvinner tilliten.
Vis hele sitatet...
Det vet ikke du. Kanskje noen de som stemte på Moxnes synes det er helt på sin plass å stjele fra kapitalister, hva vet jeg. Kabskje de ikke synes det var greit, men fortsatt har tillit til ham som politiker. Kanskje de har mer tillit til ham enn den de erstattet ham med.

Jeg ser f eks for meg diverse politikere tatt for hatefulle ytringer på facebook eller ymse metoo-episoder. Mange vil mene de er uskikket til å være folkevalgt, mens en del av dem som valgte dem inn i utgangspunktet ser det kanskje som et betimelig opprør mot en utvikling de misliker og vil ha flere sånne på tinget. Det vet vi ikke med mindre vi avvikler et valg. Det er ikke lovverket som bestemmer hvem folket skal ha tillit til.