View Single Post
Trådstarter
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Så lenge ingen begynner å sende atombomber rundt om kring i ren desperasjon, så håper jeg virkelig dette svir for Russland.
Håper dette er slutten på krigen…
Vis hele sitatet...
Atombomber i eget land er vel ingen av sidene tjent med?

Hva som skjer i Ukraina kommer vel helt an på hva som skjer med opprøret til Wagnergruppen. Om de klarer velte Putin så sier han krigen i Ukraina skal trappes opp og de vil raskt tilbake til frontlinjen.

Progozhin har posisjonert seg minst siden august i fjor. Syrlige kommentarer i SoMe, kritisert makta i Kreml, og forsvaret. Smart nok har han ikke kritisert Putin så de har latt ham holde på.

Alt dette maset om mer våpen og ammo til Wagnergruppen det siste halve året har kanskje vært en del av planen? At de i skjul har rustet opp og gjort seg klar til kupp? Alt mens de har fått stadig bedre våpen og mer ammo.

Da har minst 1700 kjøretøy i en kolonne mot Moskva nå. Det er tankser, de har antiluftvern, artilleri osv.

Jeg tror kanskje ikke Putins sikkerhetsstyrker har noe de kan møte Wagner med. Wagner kommer i tanks og pansrede personellkjøretøy. De har mitraljøser, luftvern, miner og mineleggingsutstyr artilleri visstnok også jagerfly også nå. Sikkerhetsstyrkene er nok gode å ha når noen tar til gatene eller det blir uro, men har det tungt not utstyr til å møte Wagners hær?

Spørs om ikke Putin blir nødt til å trekke ut styrker fra Ukraina. Hvor raskt og hvor mange gjenstår å se. Dersom det skjer kan Ukraina utnytte situasjonen og få fremgang. Men det er jo fortsatt russiske skyttergraver og selv russiske soldater som er tvangssendt til fronten får jo stridserfaring etterhvert. De skal jo bare forsvare linja, Ukraina har den tunge jobben. De må vinne terreng.

Jeg håper dette drar ut og blør Russland tom for penger og militært utstyr. At Wagnergruppen slåss hardt og lenge mot Putins styrker for til sist å bli nedkjempet. En svekket Putin og Russland uten kapasitet til krig er det jeg håper på. Da kan fort eliten i Russland våkne og ofre Putin.

Så er det opp til det russiske folket å vise verden at de klarer å bygge opp landet igjen, og at det skjer i en ny retning der de favner demokratiet. Tviler vel på at det skjer siden de ikke kjenner til begrepet men det er lov å håpe.