View Single Post
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Jeg synes du debatterer godt. Og mens denne debatten har rullet her inne har andre medier vist frem eksempler på at det absolutt finnes folk som identifiserer seg som "woke" OG er villige til å ta den kampen.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ene-har-vunnet
Vis hele sitatet...
Angret på det utsagnet i ettertid. Jævla anekdotisk men diskuterte temaet med en tysk dame i går. Hun hadde definitivt blitt karakterisert som woke om hun ytret seg offentlig om meningene sine (spesielt innen feminisme og miljøpolitikk) men hun ønsker ikke stemple seg som woke. Hun mente det var et polarisert "Kampfbegriff" (kampbegrep: "et følelsesladet ord som er ment å provosere motstandere i politiske, sosiale eller fagforeningskonflikter og å vinne lytterne til deres eget synspunkt") og den eneste hun kjenner som hadde definert seg som woke hørtes ut som et av ekstremtilfellene Xasma beskrev

Sitat av Xasma Vis innlegg
Ja, det har jeg, og hun var intet mindre enn folkevalgt. Dette er selvfølgelig bare en anekdote, men hun påsto kvinner tjener 87% av hva en mann tjener, helt uavhengig av valg en selv tar(Harvard sier noe annet). I tillegg hadde hun nådegavens frekkhet til å påstå at de som motsa henne(jeg oppga flere kilder enn Harvard) på dette også åpenbart stemte FRP, var rasister og benektet klimaendringer. Disse individene finnes, men det er rimelig langt imellom de, og følgelig ingen fare. Jeg vil tro antallet fra interwebs trollfabrikkene til person i virkeligheten er noe sånt som 1000:1, uten at det er noe annet enn finger-i-været estimat.
Vis hele sitatet...
Kjenner ikke til noen lignende ord på engelsk eller norsk. Tyskerne har vel en god grunn til å ha et eget ord for slikt..


Han typen her sier noe lignende og.

Jeg er woke fordi jeg vet det provoserer mennesker som misliker transfolk, eller som er rasister. Dessuten synes jeg ikke det å være woke er en dårlig ting.

Woke er jo ikke en gruppe som setter oss ned og diskuterer hva slags politisk strategi vi skal velge. Vi er bare mennesker, som tilfeldigvis kaller oss woke eller som blir omtalt som woke av de som er uenige med oss.
Vis hele sitatet...
VG: Mener woke-debatten har gått over styr

Står fortsatt ved poenget at mengden av folk som blir med på "anti-woke" debatten kontra "woke" siden er skjevt fordi for å gidde å stå frem som "woke" må du egentlig være jævla ekstrem eller villig til å tåle mye hets. Det er lite risiko i å være "anti-woke", mens det å være "woke" krever at du kan stå i mye hets. Som legger tilrette for et ordentlig ekkokammer når det blir en såpass ensidig debatt.

Debattklimaet i seg selv er giftig.


Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Godt tiltak, du viser mer konstruktivt initiativ enn det jeg gidder selv, og det respekterer jeg. Jeg ser frem til å lese en tråd som forsøker å løfte denne tematikken til et høyere nivå.
Vis hele sitatet...
Tenkt en del på det de siste åra. I stor grad fordi jeg tjente noen hundretusen på å lage "SJW/Feminist Cringe" innhold på YouTube i ~2016/2017 i oppløpet mot den amerikanske presidentkampanjen. Det ga meg et godt innblikk i hvordan slik innholdsproduksjon gjøres og vinkles og mekanismene til spredning på slike platformer.

I bunn og grunn så er hypotesen min at medier og sosiale medier i seg selv får slike politiske saker til å virke viktigere/mer farlig enn de egentlig er. At woke debatten i seg selv er en kamp mot en svært overdreven fantasivirkelighet som virker som et større problem enn det er fordi man ser kun de mest ekstreme holdningene, drevet av profitt/oppmerksomshetsinsentiver, hauset opp av ekkokammer og menneskelig natur.

Og dette gjelder ikke bare woke - men siden YouTube utgangspunktet mitt er fra tiden woke begynte å ta fart som et skjellsord så er det et naturlig utgangspunkt. Men det gjelder egentlig alt av politikk på nett. "The medium is the message".

Hadde en debatt typ "Gir internett oss et ekstremt forvridd bilde av virkeligheten?" / "Bryr folk seg for mye om det de leser på internett?" / "Tar folk det de leser på internett for seriøst?" vært en interessant vinkling for folk?