View Single Post
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg

Ett item som dukker opp i spillet er ett horn som "Goblinene brukte til å irritere wizards/witches i 1612" Dette hornet ligner det jødiske "Shofar" instrumentet som ble brukt i religiøse sammenhenger...
I tyskland 1612 ble det utført et pogram mot jøder
Vis hele sitatet...
Det var en tweet som hevdes dette men det er totalt tilbakevist av blant annet diverse jøder mdd peiling på kulturens historie. Merkelig at folk setter seg ned for å finkjemme noe sånt som dette spillet for å finne kritikkverdige ting, når de da altså må bruke en good dose fantasi for å få det til. Det er jo helt åpenbart at studioet som har laget spillet tar avstand fra Rowling sine meninger, og har gjort mye for å bevise dette gjennom transekarakterer i spillet, det at man kan velge utseendet, navn og stemme på karakteren fritt (ikkeno male/female) samt at karakteren man spiller utelukkende blir kalt for "they/them". Dette må jo være et av de absolutt mest woke spillene noen gang. Men som allerede nevnt er jo denne kanselleringer noe en del aktive folk på twitter har gjort, ikke noe som faktisk synes på statistikken så som med mange andre saker er det hysteri, opphausing om kanselleringskultur og masse fjas uten noe egentlig problem, sånn sett.

Jeg har forøvrig lest en essay av Rowling om transdebatten, samt sett noen tweets og klarer ikke helt å skjønne hva som gjør henne til et så forferdelig menneske selv om hun ikke er enig i alt med transaktiviamen, men det er godt mulig det er ting der jeg ikke har fått med meg som gjør henne kjip. Visste f eks. Ikke at hun var aktiv og støttet "anti trans" organisasjoner, men igjen vet jeg ikke hva disse står for. Det blir litt som rasismedebatten for min del, det finnes folk som banker transer om de ser de på byen også er det liksom Rowling som er verdens verste menneske? Jeg tror hun vil kunne ha respekt for individet i hverdagen selv om hun ikke er enig i alt bevegelsen står for, om det gir mening.