View Single Post
Sitat av Sondre Vis innlegg
Her snakker jeg worst case, jeg liker hunder og har aldri slått et dyr.

Hvis det er en liten hund så går det kanskje å knocke den. Er det en politihund er det bare å gi opp. Man skal ha utrolig flaks hvis man klarer å knocke ut en schafer.

Det jeg derimot lurer på er hvis man istede for å løpe, stiller seg opp og sier "NEI" med finger og holdning og alt. Vil hunden da fortsatt angripe når du ikke løper?
Vis hele sitatet...
Min erfaring med angrep på dyr er i alle fall at de trigges ekstra av at byttet løper, hvis det er et sånt "villdyret våkner"-motivert angrep. Det skjer oftest når det er to eller flere sammen, men har sett det med enkelthunder også. Det kan være ellers lydige hunder, men det er akkurat som de går inn i en transe og ikke hører eieren. Men har også sett hunder som oppfører seg helt sosialt og vennlig, ikke blir plaget, fratatt leke/mat, holdt fast eller truet på noen måte, som plutselig bare biter. Aner ikke hva som skjer i hodet på dem da. Da har de imidlertid ikke bitt seg fast på samme måte, og vært lettere å stoppe. Men et bitt kan jo gjøre alvorlig nok skade, det. Jeg hadde aldri i verden beholdt en hund som gjorde det der èn gang.