View Single Post
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Nei. Det er å regne som fast ansettelse, men dersom arbeidsgiver er uenig, så må det gjennom rettsapparatet.

Du må så klart selv si ifra at du er å anse som fast ansatt, og få en kontrakt på dette, hvis du mener dette er riktig.
Vis hele sitatet...
Så det er ikke å regne som en fast ansettelse før du har sagt ifra, og/eller vært gjennom rettsapparatet.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg har lenket til loven, det er en god kilde.
Vis hele sitatet...
Spørsmål om kilder på hva som faktisk foregår i praksis burde besvares med domsavsigelser og ikke en enkel paragraf.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Som jeg nevnte ovenfor, så må du selv ta initiativ til å fortelle arbeidsgiver at du oppfyller kravet i loven, siden de har brukt midlertidig stilling for lenge. Om arbeidsgiver er redelig, så får du fast kontrakt. Om dere ikke blir enige, så kan det bli det en rettslig tvist.
Vis hele sitatet...
Kan fort bli det da ja. Det er noe riv ruskende galt når arbeidstaker må informere arbeidsgiver om at h*n har blitt fast ansatt.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg hopper over å kommentere dine anekdoter.
Vis hele sitatet...
Du får prøve det da, være ansatt gjennom et vikarbyrå i en bransje hvor det er utlyst omtrent kun vikariater og søke fast jobb. Du bør jo ha greid det i løpet av 4 år? Ellers er det vel deg som person ansvaret ligger hos. Det er vel heller ditt utsagn om hvordan man får fast jobb som er en anekdote.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg har ikke sagt det ikke er mange deltidsansatte. Men ditt eksempel tar for seg et fåtall (de som har <=5%).
Hvis du kun jobber en kvart dag i uka, så har du kanskje større problemer enn å få de fem prosentene omgjort til fast stilling.
Vis hele sitatet...
Skal vi si <=25% da?
Det var jo bare et eksempel, og jeg var fult klar over at statistisk sett har ikke mange akkurat 5% stilling. Statistisk sett er det ikke mange med en 7.2% stilling heller. Statistisk sett er det en rimelig høy andel deltidsansatte, og en god del av disse ønsker større stilling. Poenget er at det hjelper fint lite å smelle i bordet og kreve dine faste 25%. Sjansen for ekstra jobbing vil synke drastisk og 25% gir deg neppe noe særlig mere enn du ville fått av NAV og jobben vil da bli meningsløs og bortkastet. Men dette står ikke i lovverket, så det er vel ikke noe du tar med hensyn til i din forklaring på hvordan man går frem for å bli fast ansatt.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg snakker objektivt om hva man kan gjøre for å få omgjort en lang midlertidig stilling til fast stilling.
Hvorfor skal jeg blande inn personlige erfaringer? Det får ikke endret noe.
Vis hele sitatet...
Det får ikke en lov helt uten praksis heller.