View Single Post
Sitat av knert1 Vis innlegg
Vil det fortsatt regnes som en fast ansettelse når du ikke har en kontrakt som tilsier det? Mtp permitteringer, inneklemte dager(som vikarer ikke har krav på) eller sykemeldinger f.eks?
Vis hele sitatet...
Ja, rent juridisk vil det det.
For å få av godene til en fast ansatt, så må du gjøre arbeidsgiver oppmerksom på at du er blitt det iht. loven. Hvis arbeidsgiver motstrider dette, så har du en sak for fagforeningen.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Problemet med midlertidige ansettelser er også at ikke alle nødvendigvis veit hva de har krav på, eller tør å kreve stort.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at midlertidige ansettelser er et stort problem, samt at mange er for slappe med å finne ut hva de har krav på.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Om man så er klar over reglene er det jævlig kjedelig å jobbe 3 år og 11 med for så å få beskjed om at det er "nedgang i ordremengde".
Vis hele sitatet...
Ja, det er klart, men man har jo godtatt en midlertidig stilling også.
Om man ikke ønsker en midlertidig stilling i utgangspunktet, så håper jeg vedkommende har brukt disse fire årene på å søke på faste stillinger.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Jippi, jeg fikk mine 5% fast stilling, etter denne kampen gir har jeg 3 valg:
  1. Jobbe 5% fast(tviler på at arbeidsgiver gir deg mer). For så å få resten av livsoppholdet/dagpengene dekket av NAV.
  2. Leite etter en 95% stilling et annet sted i nærheten(lykke til).
  3. Søke ny 100% stilling et helt annet sted.
Vis hele sitatet...
Det er ikke mange som har kun en 5% midlertidig stilling (så lenge man kan jobbe mer), så det blir litt søkt.
Om man ikke ønsker å jobbe i midlertidig stilling, så bør man først og fremst søke på faste.
Men er man i knipa, og kun har denne, og har den i tiden som loven krever, så er du sikret fast jobb (med de goder, ordninger og krav det gir) - såfremt du vinner saken i en eventuell tvist.
Arbeidsgiver har en dårlig sak om du kan dokumentere at du er ansatt i samme firma (og særlig i samme stilling) i det nevnte tidskravet.

Som jeg sa tidlig: organisér deg, og ta det derfra.
Om du godtar en midlertidig stilling i utgangspunktet, så vet du jo at det er risikabelt, og burde få fatt i noe fast.