View Single Post
Sitat av Tonyev Vis innlegg
Beklager om jeg forenkler svært mye, men da betyr dette også at vi må være veldig kritiske til vår intuisjon, da denne kan være forutinntatt av eldre opplevelser?
Vis hele sitatet...
Både og. Intuisjonen har tilgang på mange erfaringer du ikke er bevisst på, på godt og vondt. Den kan gi bedre svar enn rasjonaliteten, så det er all grunn til å stoppe opp hvis magefølelsen din er sterkt uenig med pro/con-lista du har laget i frontallappen. Det kan hende den sitter på info som bevisstheten din ikke har tilgang til eller sliter med å passe inn i mønsteret (jeg finner ingenting galt med han fyren der, men likevel så føler jeg bare ikke at han er til å stole på. Jeg har ingen rasjonell grunn, men intuisjonen min pleier å være god på sånne ting, så jeg er litt forsiktig).

Men den kan også overgeneralisere og være unøyaktig. Det hjelper ganske mye å være bevisst på de fellene du ofte går i, både de som er spesifikke for deg (nå føler jeg usikkerhet, men jeg vet at jeg ofte pleier å gjøre det i sånne situasjoner og at det har med tidligere opplevelser å gjøre som ikke nødvendigvis er relevant for denne situasjonen) og de vi alle har (nå må jeg passe på at jeg ikke blir så opphengt i den første ideen jeg kom på at jeg ikke vurderer de andre skikkelig, for det er en typisk bias i vurderingssituasjoner).

Det er rett og slett to strategier som har sine fordeler og ulemper, og som begge er helt uunnværlige. Du kan egentlig ikke sette dem opp mot hverandre.
Sist endret av *pi; 6. desember 2020 kl. 15:43.