View Single Post
Det går til en viss grad an å prate med han om det. Han blir ikke sint eller forbanna, og for noen år siden så kunne han bare blåse det bort mens nå er det mer sånn "ja jeg vet", han sier det ikke men ser på han at han skjønner hva jeg vil frem til. Nå er det en stund siden sist jeg prøvde å prate med han om det, vet ikke helt hvordan han ville reagert nå, men når han er full så kan han erkjenne at han har et problem og si ja til å søke hjelp. Men det skjer jo selvsagt ikke. Jeg snakker ikke lenger med han når han er full, jeg unngår det så langt det lar seg gjøre. Ønsker ikke oppmuntre til den typen atferd og jeg vil at han skal forstå at jeg liker han bedre når han er edru og seg selv.

Angående dette med ansvar... Jeg er fullstendig klar over at det ikke er mitt ansvar ene og alene å redde pappa fra dette. Men jeg kan prøve så godt jeg kan, strekke ut en hånd og hjelpe han til å få hjelp. Og det går ikke på helsa løs at jeg bryr meg, en ting hadde vært om det gikk utover jobben min og livet mitt i stor grad men det gjør det faktisk ikke. Ja, jeg er mye bekymra, ja, jeg er mye redd, men det ville vært likedan om jeg kutta kontakt med han eller aldri så han mer. Og den dårlige samvittigheten jeg ville fått da ville gnagd meg til evig tid. Jeg føler ikke at jeg MÅ hjelpe han, jeg føler at jeg VIL det, og da gjør jeg så klart det. Selvsagt har han ansvar for sitt eget liv men det betyr ikke at jeg ikke kan gjøre det jeg kan for å hjelpe?

Jeg kan snakke med mine søsken om dette men kjenner at jeg trenger en nøytral person med kompetanse på dette området å snakke med. Skal sjekke ut noen av linkene i tråden her og se om jeg kan komme i kontakt med noen her i byen. Trenger veiledning og råd angående hvordan jeg skal gå frem. Nå er jo vi på det stadiet hvor pappa aldri har bedt om hjelp, MEN han nekter ikke på at han har et problem. Han kan som sagt erkjenne det når han drikker, men sier ikke noe mer enn det. Og jeg tenker at det er jo en god start, som sagt var saken en helt annen for en del år siden, da ble han sint om vi påpekte at drikkingen er i meste laget.