Tråd: Universet
View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Fordi det er ingen måte det som skjer i din hjerne kan påvirke det som skjer i en annen hjerne, uten en fysisk overføring av informasjon. Så kan du si at det kan finnes måter vi ikke vet om. Men da skal vi i alle fall kunne observere at det er sånn, om vi ikke vet hvordan. Folk observerte at ting falt mot bakken før også, selv om de ikke visste hvorfor. Det ville være enkelt å plassere en synsk i et rom og gjemme en gjenstand. Hen skal kunne finne gjenstanden signifikant oftere enn en tilfeldig kontrollgruppe. Hvis ikke er det svindel, rett og slett.


Dette er veldig lett å forstå hvordan funker. Når du ser på en blomst, så treffer lyset blomsten og reflekteres til øyet ditt, hvor det blir samlet av en linse i et skarpt bilde på netthinnen. Linsene i mikroskopet forstørrer bildet, derfor ser du flere detaljer. En linse er en dings av tettere stoff enn luft, som bryter lyset (får det til å endre fart og retning). Lys er riktignok en snodig greie, men det er absolutt veldig observerbart og beveger seg etter helt forutsigbare lover.


Nei, fysiske lover forandrer seg ikke. Våre modeller for å predikere utfall i ulike omstendigheter blir bedre og bedre, men reglene er like. Eplet falt mot bakken for tusen år siden også.

Ja, det gir god mening, synes jeg. Jo mer presist språk, jo bedre kan du beskrive et fenomen, og skille mellom nyanser i lignende, men ulike, fenomener. Men din evne til å beskrive fenomenet forandrer ikke fenomenet. Gravitasjonen var der før Newton formulerte den.

Jeg tror det kan forklares med psykologi. Jeg tviler overhodet ikke på din opplevelse her. Om den er helt analog med det som fysisk sett skjedde er et annet spørsmål. Hvorvidt det er viktig eller ikke i livet ditt, bestemmer du.

Når du begynner å snakke om alumimiumshatt er det lett å tenke at du troller, det er såpass klisje. Det sagt, så har jeg faktisk sett den vrangforestillingen i virkeligheten, så hvem vet. Jeg håper uansett du ikke mister fotfestet totalt her, at du oppsøker hjelp før det eventuelt skjer og at hva nå du velger å tro på fungerer for deg.
Vis hele sitatet...
Hva jobber du med tør jeg spørre? Trenger ikke svare, men du virker som ett menneske som har lest mye. Gode svar du kom med, men kjenner hodet mitt må ha en pause nå, klarer ikke å helt skjønne hva som foregår nå. Nå betyr plutselig alt i denne tråden ingenting. Rot i systemet.