Tråd: Universet
View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Man trenger slett ikke å være psykotisk for å tro på sånt, det er masse friske mennesker som mener de eller andre har overnaturlige evner. Tvert imot er det helt naturlige psykologiske bias som gjør at det er lett å tolke ting på den måten, særlig hvis du ikke er klar over disse og til og med har litt lyst til å tro på det. Hindsight bias er ett av mange eksempler, der du husker ting som mer forutsigbart enn det var. Minnene våre er i høyeste grad påvirket av ting som skjer etterpå, så det er lett å gå fra at du tenkte på en person tre dager før han ble utsatt for en ulykke til at det skjedde i samme øyeblikk som du tenkte på ham, og at ikke var en tilfeldig tanke men en plutselig redsel, altså et forvarsel. Det vil stå klarere for deg gor hver gang du tar det frem og/eller forteller om det. Hjernen skaper logikk og sammenheng, det er liksom hovedprosjektet dens at ting skal gi mening for deg.

Det er derimot en del andre ting du skriver som får meg til å tenke at du kanskje bikker over i en psykose. Det er isåfall noe jeg vil anbefale å ta opp med legen og få behandling for før det går for langt. Sånn ellers er det ikke noe galt i å tro på "mer mellom himmel og jord" og sånn, hvis du opplever at det gir livet ditt noe.


Det er forsåvidt logisk at kombinasjonen "du tenker på dem, de kontakter deg" skjer oftere med noen du kjenner godt, i og med at begge hendelsene vil inntreffe oftere.

Jeg kan i alle fall, fra et naturfaglig ståsted, si at det ikke er sånn energi fungerer.


Dette tror jeg egentlig er en sunn vrangforestilling å ha, og en du deler med de fleste friske mennesker (selv om de kanskje ikke uttrykker det helt sånn). De fleste har en urealistisk tro på at ting har en tendens til å ordne seg og at ulykker ikke rammer dem så ofte som det statistisk sett burde gjøre. Selv om de vet med hodet at det ikke er sånn, er det fortsatt det de tror med intuisjonen/følelsene. Deprimerte har en mer realistisk opplevelse av flaks/uflaks, og det er ikke akkurat noe å hige etter.
Vis hele sitatet...
Er det ikke energi som setter i gang ting da? Er det ikke bruk av energi når jeg kan skrive meldinger på ett internett forum fra en telefon? Eller når jeg får en utløsning mens jeg tenker på eksen? Jeg har ett fotfeste til bakken men noen ganger klatrer jeg for høyt i trærne. 2 radio signal på en gang i hjernen.