View Single Post
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Pi har sagt til meg...
Vis hele sitatet...
Siden du siterer meg fra en ganske lang forklaring i en annen sammenheng og bruker det i i en banalisert form i denne diskusjonen, så får jeg oppklare litt hva det er jeg mener. Neste gang du spør meg om noe på pm og jeg svarer på pm, så kan du gjerne kommentere det der.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Pi har sagt til meg at hun mener at menn kan lære seg å oppføre seg bra, og å respektere andres autonomi og seksualitet.
Vis hele sitatet...
Måten du fremstiller det på får det til å høres ut som jeg ser på menn som noen i utgangspunktet uregjerlige, primitive dyr som med litt trening kan lære å bli stuerene. Jeg synes det er en mildt sagt urederlig gjort av deg. Det jeg har sagt er at mennesker må lære å oppføre seg bra. Det holder ikke at du sier til barnet ditt at det ikke er lov å slå og så vet hen det, problem solved. Alle vet at det ikke er greit å slå, mange tyr stadig til det likevel. Mennesker må trenes i å uttrykke følelser og drifter på en adekvat måte, og de må sosialiseres til å fungere i samfunnet.

Alle lærer barna sine å ikke slå og å ikke ta ting fra hverandre. Når det gjelder seksualitet derimot, blir jenter og gutter sosialisert veldig ulikt. Jenteblader er fulle av tips om hvordan bli attraktiv, hvordan få en mann, hvordan holde på en mann, sextriksene som får ham til å elske deg (sic). Manneblad har en lettkledd dame på forsiden. Kvinneblad har også en lettkledd dame på forsiden. Fra vi får vår første prinsessekjole tredd ned over ørene så formes vi til at vår rolle er å bli begjært, ikke å begjære. Dette kan man trygt si er i motsatt grøft.

Gutter derimot, blir gjennom populærkulturen foret til at de skal ta initiativ og erobre. Når de går litt over streken på skolen (også ungdomsskolen, dette har jeg selv sett utallige ganger), får det ingen konsekvens. Tenåringsgutter og hormoner, vøtt. Hva kan man forvente, liksom. Vi slipper disse guttene ut i voksenlivet på egenhånd og forventer at de skal navigere i det minefeltet som er seksualitet, med regler som i mange tilfeller er direkte motstridende med sosialiseringen de har fått. Når det går galt, da kaller vi dem sosiopater og monstre. Hvor konstruktivt er det, egentlig? Jeg synes dette er et svik mot både guttene og jentene det går ut over.

Og nei, nå snakker jeg ikke om voldelige psykopatvoldtektsmenn som kaster seg over jenter på gata, det er faktisk ikke så representativt for de fleste seksuelle overgrep. De finnes, for all del.

Jeg oppfatter at folk "vet" at det de gjør er galt, og likevel gjør det. Noen ting forbryter de seg aldri mot, eller veldig sjelden, mens andre feller går de i hver gang. Folk har forskjellig søtsug, og forskjellige godtebutikker.
Vis hele sitatet...
Nettopp, å lære mennesker å oppføre seg handler om litt mer enn å gi dem en liste med regler.

Hvilken sosial makt over Julio Kopseng hadde kameratene hans?
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du klarte å finne et ekstremt eksempel på en muligens sosiopatisk seroeovergriper som sikkert ingen påvirkning ville bitt på.

Mener du han sjefen som alltid blir litt klein og tafsete på julebordet når han er full stiller i samme kategori? Er han også en rablende gal sosiopat, eller kan det hende han bare har fått bekreftet gang etter gang etter gang at dette er i praksis innafor selv om man selvsagt respekterer kvinner, det er ikke det, men man må da tåle en spøk og et vennskaplig klyp... du tror ikke han kunne endret oppførsel hvis det viste seg at det ikke var sosialt akseptert i det hele tatt? Hva med han russegutten som lot seg rive med av heiagjengen, søplemusikken og sin første fyllekule og ble litt for pågående på en jente som viste seg å være litt for ung? Sosiopat han også? Lost case? Skal vi applaudere den, yes I'm going to say it, toksiske russeguttkulturen og så etterpå avskrive han som et monster når den samme kulturen gikk til hodet på ham?

Mener du at det ikke er et snev av opplæringsspørsmål i dette?

Kan hans mannlige kamerater, de han festet med, de som jobbet med han, de som kjente til hans "aktiviteter" - hvilket ansvar kan vi stille dem ovenfor?
Vis hele sitatet...
Hvis de kjente til hans "aktiviteter" som serievoldtektsmann, så hadde jeg i det minste forventet at de gikk til politiet, hva synes du?

Fordi jeg er også blitt fortalt at toksisk maskulinitet i liten grad handler om sosiopati - viljen til å skade andre mennesker. Så hvilke muligheter har vanlige menn som føler på sosialt ansvar til å faktisk påvirke de som "begår" toksisk maskulinitet?
Vis hele sitatet...
Stor, vil jeg påstå. Jeg har, som kvinner flest, opplevd veldig mange tilfeller av seksuell trakassering. I flere av dem har det stått minst en annen mann rett ved siden av. Det har aldri skjedd at noen av dem har sagt, hei, hva er det du driver med, slutt da. De er tydelig flau, de ser ned og prøver å le det bort, men de sier aldri fra. Kanskje etterpå, det kan vi jo håpe, men oppførselen til disse tyder på at de ikke får tilbakemelding fra sine egne. Det tolker de tydeligvis som støtte. Der har andre menn et ansvar. Ikke fordi det er deres skyld at kompisen er kuk, men fordi de har en mulighet til å si fra.
Sist endret av *pi; 29. april 2020 kl. 20:45.