View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Mulig. Men jeg har lest at de allerede har store problemer med overbefolkning, erosjon og tømming av vannreservene. Jeg frykter at det kan være et problem over hele linja, også steder som California. Som du selv sa, vi kommer til å nå 11 milliarder samme hva vi gjør. Ting er i ferd med å briste nå, og det blir bare verre i 2040. Hvis matforsyningen ryker ett sted ...
Vis hele sitatet...
Uh, ja, det er ingen som har påstått at klimaendringane er det einaste problemet. Klimaendringane vil truleg forsterke ein del andre problem, som tørke og jorderosjon.

Men ville du latt vere å sløkke stearinlyset som velta i vinduskarmen, fordi kjøleskapet rauk i går? Om du i fullt alvor meiner at det å bare gi faen er det beste alternativet, fordi det er komplekst... be my guest. Men det var ikkje ved å takke nei til komplekse problemer vi utvikla vestleg sivilisasjon.

Sitat av lidran Vis innlegg
Har du sett på de tallene? 30% kommer fra transport, men det inkluderer vesentlig mer enn personbiltrafikk. Sånn på øyemål står personbiltrafikken for ca 1/3 av utslippene fra transportsektoren, og da er vi altså på 10% av totalen.
Vis hele sitatet...
Ja, eg er klar over at personbiltrafikken ikkje er heile transportsektoren. Difor vert det jobba med andre tiltak innan transportsektoren og, som t.d. reduksjon i skipsfarten, elektriske lastebilar også viare.
Sitat av lidran Vis innlegg
Av disse 10% innfører man altså en uomtvistelig usosial ordning for å få utslippene ned hvor mye? 1% var vel siste tall fra Oslo, men la oss si 5% da. Eller 10%.
Vis hele sitatet...
Kor usosial er den? Det er ikkje dei fattigaste som køyrer bil, det er frå middelklassen og oppover. Og som sagt; om alle var rasjonelle aktører hadde ikkje det vore behov for bompenger. Om brorparten av dei som frakta seg og matpakken til jobb, hadde teke t-banen hadde ikkje det vore behov for bompengane.
Sist endret av vidarlo; 26. august 2019 kl. 22:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.