View Single Post
For å begynne bakerst: Din konklusjon er at dødsstraff er moralsk riktig, eller nødvendig. Hva er premissene som ligger til grunn for dette, i argumentasjonen over? At det alltid har skjedd og sannsynligvis skjer?
Vis hele sitatet...
Det er mulig jeg burde uttrykt meg bedre. Bakgrunnen for min tanke er at mye av det vi har her i verden, er der av nødvendighet. Det tjener en eller annen form for hensikt, selv om man ikke behøver å være enig i denne hensikten.

Vi kan se for oss spedbarnsdrapene som ble begått i vikingtiden. Dette skjedde fordi man mente man ikke hadde nok ressurser til å fø på nok et barn. Spedbarnsdrap ble på sett og vis brukt som en slags form for prevensjon.

På samme vis vil jeg argumentere for at det høye straffenivået i statene er der av tilsvarende nødvendighet, det tjener en hensikt. I et så splittet samfunn med såpass høyt konfliktnivå, ville det simpelthen ikke fungert med skandinaviske straffer uten at dette var samfunnsoppløsende.

Når det er sagt, ønsker jeg meg ikke høye straffer bare for å ha høye straffer. Det beste ville vært å ha et velfungerende samfunn, men det er nok en annen debatt.