View Single Post
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Dette er kanskje en avsporing, men tror du ikke pasasjerer kommer til å akseptere dette fryktelig fort hvis en tenker at førerløse biler blir en standard i løpet av 10-15 år?
Vis hele sitatet...
Jo, og jeg har skiftet mening om dette på de fem årene som har gått. Jeg tror nå at hovedproblemet vil bli den tekniske infrastrukturen og ikke om folk vil akseptere førerløse fly. I og med at man har førerløse droner i dag kan enkelte førerløse fly bli en realitet i løpet av få år men jeg tror fremdeles det vil ta noen tiår før det blir utbredt og vanlig.

Luftfartsbransjen er ekstremt tungrodde og konservative når det gjelder bruk av revolusjonerende teknologi og førerløse fly på en global skala krever et internasjonalt samarbeid og enorme investeringer som virkelig ikke er gjort over natta. De fleste tekniske systemene som innføres i bransjen er i praksis utdaterte når de innføres fordi alt er gjennomtestet i årevis før implementering. Jeg tipper man kan fly uten pilot fra f.eks Paris til Amsterdam i løpet av de neste ti årene men skal man fra NYC til Sydney i regulær rutetrafikk tror jeg det vil ta betraktelig lengre tid fordi så mange andre nasjoner og systemer må involveres.

Når det gjelder fremtiden til pilotyrket er jeg veldig pessimistisk uavhengig av robotfly eller ikke. Man ser nå f.eks at nye piloter må betale selv for å få lov til å jobbe i lavkostselskaper for å få jobbe nok timer til at de har sjans på å få jobb i ordentlige selskaper. Men så lenge folk flest kan ta en dagstur til London for å shoppe er det omtrent ingen utenom bransjen som reagerer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pay_to_fly