View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
I Norge har vi mange regler for dyrevlferd. Eksempelvis har kuene du spiser rett på å komme seg ut i fri luft på beite minst 8 uker om sommeren, det er pliktig med autorisert personell til stell av dyrene, gjevnlige sjekker. Vi har faktisk en egen Forskrift om hold av storfe. Formålet med forskriften er å legge forholdene til rette for god helse og trivsel hos storfe, og sikre at det tas hensyn til dyras naturlige behov.

Dersom du begynner å lese paragrafene ser du hvor mye som lovpålagt tilrettelegges for kuene her i Norge. Dersom du kommer deg litt lengre ut i verden har ikke dyrene noen som helst beskyttende lovskrift, og her ser du kuer som mildt sagt lever med en helt annen livskvalitet enn de i Norge.



Nå må du huske på at et verdig liv er et definisjonsspørsmål, og det er en grov forskjell på et verdig liv hos et menneske, og et verdig liv for et dyr. I nærheten av hvor jeg vokste opp pleide vi å dra til en gård der vi fikk mate og klappe kuene som beitet på jordet, samt alle de andre dyrene hele sommeren. Kuene og dyrene hadde det bra og gårdseierne var de hyggeligste og snilleste menneskene. Disse dyrene ble sendt videre til slakt, ihvertfall noen av dem. Jeg vil si at disse dyrene hadde relativt verdige liv, og at det blir feil å si at det ikke er mulighet til å gi dyret et verdig liv samtidig som at man skal dekke matbehovet hos oss mennesker. Men jeg forstår at man kan se ulikt på det, og det er jo såklart bare min mening.

For å klargjøre eventuelle misforståelser: Selv om dyrene i Norge har det relativt bra, betyr dette ikke at alle dyrene har det godt. Det betyr ikke at jeg nødvendigvis støtter all form for dyrehold fult ut, poenget er at det er en sterk skillnad imellom dyrevelferd på gårder i Norge, og dyrevelferd på gårder i eksempelvis Tyrkia. Jeg mener også at dyrene kan ha det relativt godt hvis man går inn for det.
Vis hele sitatet...
Snakk om å ta meg på ordet for å kverulere. Jeg skrev om lovene i grove trekk, nettopp for å unngå at noen skulle komme med paragrafer og fortelle meg at " sånn er det". Teori og praksis er to vidt forskjellige ting.

Når det kommer til kyr er det ikke mer enn noen få år siden alle bønder ble pålagt å ha kyr på beite om sommeren. De med båsfjøs har vært pålagt dette i lang tid, men de som har hatt løsdrift har vært unntatt den regelen. Nå er også de nødt til å ha dyr på beite eller ha en åpen løsning der dyrene har mulighet til å gå ut/bli sluppet ut om sommeren.( her snakker jeg om melkekyr og ungdyr, ikke okser)

Dette har medført store praktiske problemer for bønder som ble oppfordret av staten til å bygge løsdrift under de gamle reglene. Da har man hatt mulighet til å ha mange, mange flere dyr enn hva man har beite til.

Du må huske at det er stor forskjell på nedskrevne lover og hvordan de blir praktisert.
Ytterst få blir besøkt av mattilsynet hvis de ikke får en klage av en veterinær etc. Det eneste mattilsynet er involvert i på generell basis er godkjenning av fjøs når det skal bygges og at lover er fulgt byggemessig. Man kan få et rutinebesøk, men disse forekommer sjeldent.

Morsomt at du tar det som en selvfølge at jeg skulle misforstå hva du har å si.
Jeg har vokst opp på gård og jobbet som avløser i mange år. Jeg har ikke lest meg til hvordan gårder drives og tatt det som en selvfølge at det som står skrevet er realiteten.
Jeg sier ikke at bønder generelt gir dyrene sine et uverdig liv. Mange elsker gården og dyra sine mer enn noe. Andre driver kun butikk og gjør nødvendige ting som foring og stell, men ingenting ekstra. Hvis du går inn i et oksefjøs og ser hvor trangt man faktisk har lov til å ha det ville nok mange kalt det dyreplageri.

I dagens moderne fjøs trenger man ikke å møte opp engang hvis man ikke vil, alt går på helautomatikk hvis man legger til rette for det. I Norge som i andre land helt opp til bonden selv hvor mye arbeid de legger ned på dyras velferd. Om man bor i Tyrkia eller i Norge har ingenting å si. Det er hvordan bonden er som person som avgjør hvor godt dyra har det.


Når det kommer til hva et verdig liv er så blir det et personlig synspunkt hvor ingen av oss kan påstå at den andre har feil.

Dette ble veldig off topic, men jeg kan ikke bare se på at du tror at du har rett for at du har klappet kyr i barndommen. Selv om dyr har nedskrevne rettigheter i Norge betyr ikke det at det er noe som følges like slavisk som du tror.