View Single Post
Happy Birthday
clarionify's Avatar
Trådstarter
For en ren d-bot printer vil prisen ligge opp mot 3500,- + svette og tårer (prisen varierer mye etter kurs, kvalitet på komponenter og om man kanskje har noe liggende selv). Jeg har brukt opp mot 4500,- men føler det blir litt urettferdig ettersom jeg har handlet litt mer av forskjellige deler, for å ha dette liggende. Slikt som 10 meter GT2 timing belt (trenger vel bare 4m, uten at dette er en markant kostnadsdriver). Kulelagrer, bolter, kontakthoder og ledninger er også deler jeg har mere av.

Har ingen erfaringer med Ultimaker 2, men kan si at kvaliteten som er mulig å oppnå med dette oppsettet er, by far, bedre enn
CubePro Duo. Og den har en pris på 32050 inkl mva. CubePro kan stortsett bare printe i PLA og ABS. Samt den har en irriterende løsning med lim på printe flaten. Man må smøre masse lim og vente 10min før man kan starte printingen. D-bot har vært sammenlignet med Prusa i3 mkII, men ettersom D-bot er "hjemmelaget" ligger bregrensningen ofte i kunnskapene til bygger.

Ser at prusa mk2 har mistet sin første plass (til tredje) og Ultimaker 2+ har tatt en andre plass (Ultimaker 2 på 19 plass). Noe ufortjent syns jeg ettersom prisen på Ultimaker 2+ er 3,5 ganger høyere enn prusa, selv ved lik rating (2499 vs 699 $, mulig at prisen kan variere fra butikk til butikk).
https://www.3dhubs.com/3d-printers

Så, nøyaktigheten man oppnår med selvbygg vil helt klart kunne måle seg mot både printere i 10,20 og 30 tusen kroners klassen. Men jeg antar at dette grunner mye ut i brukeren/byggeren. Samme med oppetiden. Men brukervennligheten vil nok være betydelig bedre på andre printere kontra selvbygde.