View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
Lærere er jo veldig forskjellige, enkelte er elendig i matte mens andre er flinke. Om du skal være lærer i 1-5 trinn vil jeg påstå du ikke trenger så mye mattekunskaper, da det handler mye mer om pedagogikk, dannelse og oppdragelse på dette nivået. Samme gjelder om du skal være norsk eller historielærer på ungdomsskolen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du undervurderer litt hva det vil si å undervise. (Har selv mye erfaring i å undervise i matte, dog ikke på barneskolen). Å kunne fortelle elevene hvordan pluss og minus fungerer og vurdere om svaret er riktig, kan en flink elev i klassen over dem gjøre. Å forklare og vurdere matematikk krever god matematisk forståelse for å skjønne hvordan eleven tenker, hva som kan bygges videre på i elevens "hverdagsalgoritmer" (heri ligger en vurdering av hvilke strategier som vil være hensiktsmessige også på senere nivå og ikke bare fungerer akkurat på dette nivået), hvilke misoppfatninger som forårsaker feilen og hvordan rette dem opp. Dette handler ikke bare om pedagogikk men didaktikk, som er uløselig knyttet til forståelse av faget man skal drive pedagogikk i. Det krever ikke bare at man kan pensum, men en forståelse av fagets natur, så og si.

Selvsagt må man ha mer av denne forståelse for å undervise på universitetet enn på barneskolen, men du må uansett kunne mye mer enn det elevene skal lære. Jeg vil påstå at en lærer som er litt usikker på prosentregning ikke bør undervise i matematikk på barneskolen.


Jeg forstår ikke hvorfor vi skal forvente at absolutt alle lærere må være flinke i matte. Burde holde at de som skal undervise i det har kompetansen. Som det ble sagt i reportasjen på NRK-radio, måtte er i ferd med
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i! Personlig synes jeg det er trist at 75 % av befolkningen stryker på prøven i linken, men det er like meningsløst å ha dette mattekravet til en norsklærer som til en sykepleier eller kokk.

Sitat av SuperT Vis innlegg
Hovedgrunnen til at det kreves et minimum av mattekunnskaper er vel for å slippe å bruke mye verdifull undervisningstid til repetisjon av tidligere skolegang. All høyere utdanning krever et visst grunnleggende nivå, og det er helt normalt at studenter som ønsker å ta en utdanning tar sommerkurs eller på annen måte tilegner seg det nivået som kreves for å gå videre på utdanningen. Ser absolutt ikke noen grunn til at dette ikke skal gjelde også for lærerutdanningen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror bare ikke det er en god bruk av ressurser i forhold til effekten. Tror man ville hatt mye mer igjen for å heve nivået på selve lærerutdanningen. Det ville trolig fristet mange flere flinke studenter til å søke også

Sitat av SuperT Vis innlegg
Kunne det tenkes at høyere krav til lærerutdanningen også vil høyne dens status og dermed på sikt gi flere søkere?
Vis hele sitatet...
Jepp! Men da høyere krav til kvaliteten på lærerutdanningen, for det er mildt sagt varierende rundtomkring. Det er ikke motiverende for en flink student å dille rundt med obligatoriske gruppearbeider det ikke går an å stryke på.

Øke kravene er positivt, men i andre enden av utdanningen, foreslår jeg. Men jeg mistenker at grunnen til at de heller vil øke kravene i inntaket er at det ikke krever den gjennomgangen av kvaliteten på utdanningen som egentlig trengs.