View Single Post
Sitat av kn^tte Vis innlegg
min hypotese er at du faller i spektrumet av en person som er Sensing, og jeg tipper du er ESTJ. Du har ikke kommet med hva din personlighetstype er, men utifra hva du skriver og din holdning til det, gir det bare ikke mening at du skulle være noe annet. Sensing personer er ofte veldig skeptisk til hele greia,
Vis hele sitatet...
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Her på forumet ser vi et større tall av minoriteten som er iNtuitive, og det er også de iNtuitive som har størst interesse for nettopp MBTI, og ser nytten av det. Personligheter som er sensing gir seg fort blanke F*** i hele greia, og tror ikke det er noe annet et en annen form for horoskop.
Vis hele sitatet...
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Hvorfor du er så skeptisk til at vi som mennesker skal bli flinkere til å sammarbeide, og forstå hverandres svakheter og styrker skjønner jeg ikke. En slik test som MBTI avslører hvordan du som person er, og hvordan du løser problemer, hvordan du er sosialt, hvordan du oppfatter verden og det som skjer rundt deg.
Vis hele sitatet...
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Dersom du setter deg inn i MBTI nærmere vil du forstå at det er en ekstrem logikk i hele systemet. At du ikke ser noen hensikt i hele greia, er en annen ting.
Vis hele sitatet...
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Men jeg som ENTP feks, er interessert i å lære alt som er av interesse, og vil vite mest mulig, selv om det er totalt ubrukelig for meg privat eller i arbeidslivet, og det er nok derfor jeg er så interessert i dette, og kan en del om det.
Vis hele sitatet...
Sitat av kn^tte Vis innlegg
At du ikke skjønner hvordan jeg kan se hva mennesker er uten at de tar en test er pga din manglende kunnskap om MBTI.
Vis hele sitatet...
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Dersom jeg ikke hadde sagt noe ville han gått rundt å trodd han var ESFP, og lurt på hvorfor han ikke var mer og mer sånn eventuelt, og sannsynligvis ville han syntes at hele greia var tull, sånn som du gjør nå.
Vis hele sitatet...
Alle argumentere her har jo teorien selv som premiss. Det blir bare sirkelargumentasjon.

At Xasma ikke tror på dette trenger ikke bety at han ikke har nok kunnskap om og forståelse for teorien. Det kan tvert imot bety at han har for mye kunnskap om psykologi og om metodekritikk til at han går på det.

Det trenger heller ikke bety at han har en personlighetstype som gjør at han ikke skjønner hvor bra teorien er. Kanskje personligheten hans tvert imot gjør at han har den vitenskapelige og logiske tilnærmingen som skal til for å se at den ikke holder vann.

Det er også en rar antagelse at han ikke er interessert i å lære mange nye ting, og at han er skeptisk til at mennesker skal samarbeide og forstå hverandre. Kanskje han bare ikke mener dette er måten å oppnå det på? Er det slik at alle som ikke sverger til denne teorien er motstander av lærdom og forståelse?

Kort sagt: Hvis alle argumentene som forsvarer teorien har som premiss at teorien stemmer, ja da har man vel egentlig laget en slags religion.

Man kan vurdere en teori uten å fordype seg i den fra "innsiden". For å bruke eksemplet med astrologi, så kan man si at det ikke holder mål vitenskaplig uten å faktisk sette seg inn i hva som kjennetegner de ulike stjernetegnene. (Uten å sammenlikne astrologi med dette, det er åpenbart litt mer faglighet å spore her. Men poenget over gjelder).

I åpningsinnlegget spør du om personligheter kan deles i kategorier. Dette er det forsket på og det vitenskapelige svaret er: Nei, i den grad det i det hele tatt er mulig å kartlegge personlighet så er trekkteorier bedre egnet enn typeteorier.

Det er morsomt med slike tester, og det kan sikkert få igang noen refleksjoner. Men det er fullt mulig å være skeptisk til holdbarheten uten at det bunner i manglende kunnskap, innsikt og forståelse. Snarere tvert imot, vil jeg si.
Sist endret av entropi; 28. juni 2016 kl. 01:31.