View Single Post
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Xasma; dette er neppe tråden for deg dersom du er så totalt uinteressert i det, og min hypotese er at du faller i spektrumet av en person som er Sensing, og jeg tipper du er ESTJ. Du har ikke kommet med hva din personlighetstype er, men utifra hva du skriver og din holdning til det, gir det bare ikke mening at du skulle være noe annet.
Vis hele sitatet...
Vel, du bommer totalt. Det var IN, og så husker jeg ikke de siste. Men da har vel jeg bare misforstått testen, og du måtte hjulpet meg med å ta den, siden du har en annen konklusjon basert på skriblerier på et forum? Noe sier meg hele var INTJ/INFP/INTP, men jeg er ikke sikker. For øvrig kan man helt fint være uinteressert i hva en test gir deg selv, og fortsatt påpeke hvorfor det er vissvass. At jeg fikk IN noe på en test der jeg hovedsaklig svarer "jeg vet ikke" fordi jeg ikke har nok informasjon til å bedømme noe sier jo sitt.

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Jeg vet at for meg har det egentlig bare gjort meg tryggere på hvem jeg er, jeg har blitt mer bevist på mine svakheter, og mine styrker, og har da noe jeg kan jobbe med.
Vis hele sitatet...
Det er jo fint det, for all del, men det samme rapporterer de som tror på horoskoper og tarot-kort også.

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Dersom du setter deg inn i MBTI nærmere vil du forstå at det er en ekstrem logikk i hele systemet. At du ikke ser noen hensikt i hele greia, er en annen ting.
Vis hele sitatet...
Igjen, du misforstår min kritikk. Min kritikk går på at å plassere noen i en kategori vi ikke faktisk objektivt kan si at finnes, med vage spørsmål er jo på nivå med cold reading. Det er bombardering av spørsmål og fungerer som rovdyr på at vi mennesker godtar automagisk, mens avvisning krever å tenke seg om(ref anbefalte bok).

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Når det kommer til kommentaren din om min venn, har ikke jeg "gitt han" en personlighet. LOL.
Han har alltid hatt den personligheten. Jeg bare hjalp han å se det. Han skal jo ikke gå rundt å tro at han er ESFP, når han egentlig er ESTP?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke studert psykologi nok til å bruke fagterminologi, men man har den evige "hvem er jeg" problematikken, og som jeg nok var for vag i refereansen til. Er jeg den jeg selv tenker jeg er, eller er jeg den andre ser meg som? Eller er jeg den jeg tror at andre ser meg som? Og så videre. Poenget er at når du har et konstruert bilde av alle du kjenner, men det trenger ikke være korrekt. Så når du mener noe er feil, og veileder ham til å svare på en spesiell måte, så gjør du det nok med de beste intensjoner. Men du er mer opptatt av at testen skal få svaret du/han mener er riktig, så folk mener den har noe for seg, og tar de på nytt, fremfor å faktisk vurdere at en test er feil. Det er faktisk direkte sammenlignbart med å tegne blinken etter man har skutt.

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Det er forøvrig masse grupper på Facebook med de forskjellige personlighetstypene og det er svært aktive grupper, eventuelt finner du også forum på Reddit med subforum osv. Det er igrunn bare å søke på feks "ESFP" og det vil dukke opp en rekke ulike grupper. Det kan være veldig befriende å snakke med noen som er som seg.
Vis hele sitatet...
Nei takk, jeg foretrekker å velge mine venner og samtalepartnere utifra andre kriterier enn en test der en hellig troende må hjelpe meg med å ta testen riktig, slik at jeg får svaret jeg/den hjelpende part mener jeg skal ha.
Sist endret av Xasma; 28. juni 2016 kl. 00:31.