View Single Post
Sitat av Red Alice Vis innlegg
Men jeg lurer paa en ting, de tok med seg en Fox 479 Folding Karambit ogsaa, og vakthavende sa den var blitt utkvittert, men jeg har jo ikke faatt den tilbake saa betyr det at de sender den til destruksjon?
Jeg har ikke noe forbud mot aa inneha vaapen, er denne typen kniv ulovlig aa inneha siden den har foldeblad og ikke fast knivblad?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ingen formelle retningslinjer som forbyr foldekniver, ei heller de som kan åpnes med én hånd, men praksis varierer blandt politiet. Den store jokeren i dette bildet er våpenforskriften §9 første punktum (min utheving):
Sitat av lovdata.no
§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.
Vis hele sitatet...
Noen politifolk mener at alle foldekniver som kan åpnes med én hånd er voldsprodukter uten aktverdig formål. Andre mener ikke det. Karambits ser imidlertid ut som om de kun er egna for slagsmål, så skulle jeg tippe ville det være begrunnelse nok for inndragning - enten den kunne foldes eller ei.

Personlig synes jeg denne paragrafen er temmelig komisk, men loven er loven, selv når den er teit. Du får vel bare skaffe deg en lovlig samekniv på tolv tommer eller noe i steden.