View Single Post
Har ikke norske vokaler, sorry.

Her er en beskrivelse av hendelsen:
---
Hvem tilstede, signalement
Tre politibetjenter, to menn og en kvinne, samt undertegnede
Kvinnen hadde plastskjord merket med politi, ene mannen hadde batong og haandjern og utstyrsbelte
Mannen med utstyrsbeltet hadde skyggelue, var ca. 176 hoey, lys / brun av haarvekst, korthaaret, litt lubben, var kledd i shorts
Den andre mannen var hoey og tynn, hadde svart jumper, svart haar og skjegg, og foretok undersoekelser rundt datamaskinen
Kvinnen hadde blondt haar i hestehale, var med paa undersoekelser rundt datamaskinen og ransakelser
Ingen legitimerte seg eller oppgav tjenestenummer

Hva skjedde (punktvis oppsummert)

1 Ved doera
Det ringer paa, og jeg aapner. Utenfor staar tre politibetjenter, som hevder de har en ransakelsesordre som de viser oevre halvdel av med overskrift da de har den i en plastfolder. Jeg ser ikke restet, faar ikke sjekket underskrift, faar ikke lest igjennom den, men blir bare dratt med ut paa gangen og satt haandjern paa - den paastaatte ransakelsesordren blir heller ikke lagt igjen naar politiet gaar, saa den har jeg egentlig aldri sett og lest utover en overskrift paa et ark.
Det blir spurt "skal vi ikke gaa inn slik at vi ikke forstyrrer naboene"? Jeg sier ingen ting til det, og blir dratt inn i leiligheten igjen.

2 Konfrontasjon - 5 Samtale med advokatkontor
Inne i leiligheten blir jeg konfrontert med utsagnet at "vi har hoert / mistenker at du har bestilt narkotika paa internett, oensker du aa tilstaa her og naa saa vil du faa strafferabatt".
Jeg blir sjokkert, fatter ikke hvor de har det ifra, og sier at her i blokka har det vaert en del konflikter i det siste saa det skulle ikke overrasket meg om naboene var kilden til en slik paastand, men jeg stiller meg totalt uforstaaende til hvorfor de er her og hvorfor de skal ransake.
Jeg blir beordret til aa sette meg ned med haandjern fremdeles paa meg, og de undersoeker datamaskinen som staar paa og ransaker leiligheten.
Det blir gjentatt for andre gang at "Du kan tilstaa naa og faa lavere straff". Jeg gjentar at jeg vet ikke hvorfor de er i min leilighet og stiller meg uforstaaende til ransakingen.
Jeg krever aa faa snakke med advokat for aa faa juridisk veiledning, og blir satt i kontakt med resepsjonsdama til advokatkontoret som raader meg til ingen ting og har ingen advokater tilgjengelige til aa snakke med meg.
Under hele ransakingen, som tar om lag en halv time, sitter jeg med haandjern paa.
Jeg blir saa fortalt, etter min samtale med resepsjonsdama paa advokatkontoret, at politiet kommer til aa ta beslag i mine datamaskiner. Jeg gir uttrykk for at det hadde de jo ikke sagt til meg i forkant av min samtale med advokatkontoret.

7 Konfrontasjon, gjentatt - 8 Konfiskasjon
Politiet gjoer seg ferdige med sin ransaking, og gjentar for tredje gang "Du kan tilstaa naa og faa lavere straff". Jeg sier at jeg kan ikke annet enn aa gjenta meg til det kjedsommelige og stiller meg uforstaaende til hvorfor de er her.
De forteller meg at de ogsaa kommer til aa ta beslag i min mobil-telefon, og ber meg om koden. Jeg nekter og de forteller meg at da kan den bli oedelagt naar de forsoeker aa bryte seg inn i den.
De tar med seg tre datamaskiner, hvorav kun en stod paa, og lar syv andre datamaskiner, baerbare og interne harddisker, minnepinner og mikrosd-kort og annet vaere igjen.
Fordi de var tre stykker og ikke gadd aa baere paa mer enn en datamaskin hver...?.
---

Saa her sitter jeg, og foeler meg temmelig overkjoert, og direkte avskaaret fra alt digitalt liv. To-faktor-autensiering hadde jeg ogsaa aktivert for en hel rekke siter, og naa faar jeg jo ikke tilgang til dem uten masse om og men og soeking, i og med at mobilen ble konfiskert.

Foroevrig en Blackphone 2 til 12.000,- norske kroner.