View Single Post
Hei, kjære freaks!

Kom over en artikkel på Dagbladet som fikk meg til å begynne å tenke litt for en to-tre ukers tid siden. Jeg har siden jeg fant artikkelen tenkt på å lage en post om dette, men jeg har rett og slett ikke fått meg selv til å gjøre dette før nå.

Jeg vil først og fremst si at jeg er ikke rasist, men jeg mener det må være mulig å diskutere politiske temaer uten å bli bombardert med hersketeknikker. Derfor vil jeg gjerne at denne tråden holdes ren for usakligheter som "#"!%& RASIST!".

"Om 30 år vil hvite amerikanere som Greg og Vicky være i mindretall", er tittelen på artikkelen. (http://www.dagbladet.no/2016/05/23/n...rafi/44020929/)

I artikkelen og kildene det blir referert til hevdes det at innen 2020 vil hvite barn være en minoritet i USA, og innen 2043 vil den totale andelen hvite mennesker ha sunket så drastisk at folkegruppen har blitt en minoritet.

Det er også blitt gjort lignende "spådommer" av SSB her i Norge, men dette har blitt fjernet/tonet ned fordi det ble brukt som propaganda av diverse høyreekstremister. Jeg klarte å google frem en artikkel fra 2012 som omtaler "spådommen" til SSB. (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...40/a/10078887/) Av overnevnte årsaker fungerer ikke linken fra artikkelen til SSB's side om temaet.

Jeg sitter å funderer på om det er noe hold i dette, og jeg har vel egentlig kommet frem til at det i seg selv er relativt sannsynelig at det kan forekomme en irreversibel demografisk endring i den vestlige verden. Jeg sier slettes ikke at "alle utlendinger er kriminelle", men jeg mener fortsatt at endringen av det demografiske ansiktet i et land er et intressant tema å diskutere!

Jeg vet ikke hvordan det sosialt sett står til med minoritetene i USA, men sett at hva denne artikkelen sier er sant (hvite blir minoritet), vil ikke dette forverre de sosiale utfordringene blant diverse minoriteter i USA? Eller er det i hovedsak hvite sin skyld at flere minoriteter befinner/har befunnet seg i en vanskelig situasjon i mange år? Eller er det ingen sin skyld, fordi det i hovedsak ikke finnes noen forskjell mellom de forskjellige folkegruppene?

Jeg lurer på hvilke konsekvenser dette vil kunne få på lang sikt? Vil et endret demografisk ansikt i et land kunne føre til sosiale, økonomiske, infrastrukturelle og kulturelle problemer? Spiller det egentlig noen rolle hvilket demografisk ansikt et land har?

Jeg beklager på forhånd hvis jeg krysser grensa, og da er det bare av mod å slette tråden.

Hvis ikke; kjør debatt!
Sist endret av brennesle; 8. juni 2016 kl. 21:55.