View Single Post
Sitat av Zepur Vis innlegg
Det å sitere/benytte bibelvers for å legitimere noe (uansett hva) kristne gjør, er fånyttes. Du kan finne bibelvers som sier ja, like lett som jeg kan finne bibelvers som sier nei, og det hele ender med at "jeg tolker biblene slik", noe som ikke er har interesse for noen av oss.

F.eks. i Matteus 5:17-20 sier Jesus selv klart og tydelig at de gamle lovene ikke skal endres/heves. Resten av kapittelet er forøvrig lite forlokkende, så jeg kan se hvorfor kristen aktivt ser bort fra det. Selv om det står skrevet i nt.

Det er ikke alt i det nye testamentet som lenger er gjeldende heller. Det virker som om de versene som sammenfaller med ens egne meninger er vers vi kan ta vare på, mens de versene som er uenige, de må vi se bort fra. Eller er det bare jeg som har opplevd f.eks. kvinnelige prester?
Når tror du vi får se en buss med "Som i alle de helliges menigheter skal kvinnene tie når menigheten samles. Det er ikke tillatt for dem å tale; de skal underordne seg, slik også loven sier.
Vis hele sitatet...
De første versene du referer til, kan du lese mer om her - for de er ofte lett å misforstå, noe jeg mistenker også du har gjort. For det er faktisk spesielt lett å misforstå Bibelens tekster, og jeg tror man til en viss grad kan takke Robert Estienne for nettopp dette. Han var nemlig personen som en gang på 15-hundretallet valgte å dele boken inn i vers, noe som er særdeles praktisk når man vil henvise til spesifikke tekststeder, men som også har hatt en uheldig effekt med seg - nemlig det at folk oppfatter at hvert eneste vers kan stå alene (noe du også nevner i starten av innlegget ditt at er uten interesse for noen av oss, men som du allikevel ender med å gjøre). Man må se på sammenhengen kapittel for kapittel, og hele boken under ett. Akkurat som man må gjøre med de aller fleste bøker.

La meg gjøre det samme med "Artenes opprinnelse" av Darwin, bare for å demonstrere hvor rart det er:
På side 14 kan du lese: «Jeg kan ikke gi henvisninger og oppgi autoriteter for mine forskjellige påstander her; jeg må kunne håpe at leseren vil ha tillit til min nøyaktighet» - er med andre ord hele boka kun oppdiktet og hans egen ville fantasi? Eller er den kanskje basert på Bibelen, for på side 40 kan du jo lese at «Det er steder i første mosebok som tydelig viser at man allerede så tidlig la vekt på husdyrenes farve». Den bruker jo tross alt Bibelen som kilde, gjør den ikke?

Nei, dette tror jeg vi er enige om at blir for dumt. Både med Darwins bok og med Guds bok.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er sprekt av deg å definere kristne. Kva med den katolske kyrkja? Dei er vel ikkje heilt einige med protestantane på detaljer som kvinnelege prestar? Og westboro baptist church er vel heller ikkje heilt einige med statskyrkja om kva som er synd og ikkje? Eller homovigselen som den norske kyrkja har krangla om i eit tiår?

Faktum er at kristne er åpenbart ikkje einige om korleis bibelen skal tolkast, ikkje ein gong innad i samme kyrkjesamfunnet. Det illustrerer for min del med all mogeleg klarheit kor tåpeleg konseptet religion er - det handlar på ingen måte om ei ufeilbarleg bok, men om å cherrypicke argument basert på eit par årtusen gamle eventyrforteljinger. Og det er faktisk ikkje rasjonelt - det er tøvete. Spesielt når du prøver å trykke det ned i halsen på andre.
Vis hele sitatet...
Vel, sprekt og sprekt - du har rett i at det nok var litt vågalt av meg å bruke betegnelsen "kristen" uten å spesifisere hvilke trossamfunn/-retninger jeg refererte til. Når det er sagt, er jeg lei av at det i diskusjoner alltid skal bli trukket frem enkeltemner som homofilt ekteskap, abort, dåpssyn, kvinnelige prester og andre ting som virkelig ikke er kjernen i kristendommen. Du vet like godt som meg at uansett hva jeg svarer på disse spørsmålene, så vil du klare å finne minst én person som kaller seg kristen som er uenig med meg. Akkurat på samme måte som du ikke kan fortelle meg hva alle ateister mener om hvert av de temaene. Det er sånn vi mennesker er skrudd sammen; med fri vilje til å mene hva vi vil.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Problemet her er at kyrkja underslår dei mindre gloriøse tinga dei står for. Som at somme kyrkjesamfunn er sterkt medvirkande til HIV-problematikken. Eller har ført til tusentals dødsfall på grunn av dogmatisk motstand mot abort. Eller systematisk undertrykker personer med feil religion, kjønn eller andre insignfikante kjenneteikn. Eller fører til tusenvis av unødige, unge, åleinemødre i delar av verda.
Vis hele sitatet...
For å forsøke å trekke tråden tilbake til temaet: Mener du at for eksempel Freia skal skrive i reklamene sine hvor mye regnskog de dreper ved å bruke palmeolje i påskeeggene sine? Eller at bilprodusenter må skrive at produktet deres hvert år er med på å ta livet at mange mennesker? Eller at bussene i Oslo burde vært prydet med bilder som viser barn som sitter tett i tett for å sy den billige skjorten de selger på H&M?

For hvis de ikke gjør det, så underslår de jo de mindre gloriøse sidene ved produktet sitt.
Sist endret av zorro; 8. mai 2016 kl. 23:42.