View Single Post
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Mullah Vis innlegg
Hvor stuerent PST er i forhold til NSA blir en annen sak, men jeg er nysgjerrig på hva du vet om den saken. Hvordan kan vi lære om hvor stuerene slike myndigheter er?
Vis hele sitatet...
Det er i grunn bare synsing fra min side, men det er en mening jeg har dannet meg etter å ha sett hva slags stillinger de etterlyser, og informasjon fra forskjellige kilder. Jeg vet de har vært interessert i en del folk som har erfaring med big data, da de samler mye data fra åpne kilder. Men den infrastrukturen kan jo brukes på data som ikke kommer fra åpne kilder også. En annen ting er jo ressursene som PST får, de er rundt 550 ansatte over hele landet, og jeg tror ikke de har det de trenger av folk for å drive masse overvåkning.

I Norge faller det ansvaret på EOS-utvalget, og de leverer en årlig rapport til Stortinget. Det er jo i praksis en vanskelig oppgave, da mye av informasjonen de baserer rapporten på er hemmeligstemplet, og det blir nok alle møter og diskusjoner rundt rapporten også. Så man vet ikke hva PST for beskjed om å forbedre, siden tilbakemeldinger ikke ender opp i media eller noen offentlige rapporter. Det er vanskelig å ha åpenhet om etterretning, ikke pga innholdet av informasjonen er spesielt sensitiv, men pga man kan få innsyn i metodene som ble brukt for å skaffe informasjonen. Da ender PST fort opp med at alle kilder blir mørke og de finner ingenting lengre. PST har jo også informanter og slikt som kan komme i fare, som de helst vil beskytte.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det kan jeg være enig i, men nå har det seg slik at NSA er ikke de verste. Hvis vi skal tro Snowden, så samler britiske GHCQ inn mye mer data enn NSA, i tillegg bruker dem dataen til annet enn bare nasjonal sikkerhet. Og Norge er glad i sammenligne sitt politi med Storbritannias sitt.
https://www.rt.com/uk/195416-snowden...rivacy-rights/
Vis hele sitatet...
Ja i de driver sikkert med litt industriell spionasje også, det er veldig vanlig i land som har offentlig eide selskaper.