View Single Post
belisarius, du skriver at en avtale ble "tvunget igjennom av Stortingsflertallet". Der stopper vår diskusjon. Du forstår tydeligvis ikke hva et demokrati innebærer. Du har flere ganger vist til at FRP som regjering blir "tvunget" til å gjøre ting de ikke liker av Stortinget. Det er derfor vi har et storting. Det er de som er folkevalgte. Dette var i utgangspunktet en diskusjon om en app for direkte demokrati, som fort ble plukket i filler, da en slik app som TS skisserer kun vil være en nyvinning innenfor de ulike ekkokamrene.

Jeg er sterk motstander av disse ekkokamrene, og de holdningene de skaper. Derfor har jeg brukt litt tid på å diskutere med deg. Det eneste jeg har oppnådd er å enda en gang bevise alt som blir sagt. Hvis man først har gått i grava, så er det mørkt og god natt.

Under andre verdenskrig var Norge okkupert av Nazi-Tyskland. Det som skjedde mellom 9. april 1940 og 8. mai 1945 er ganske irrellevant i denne sammenhengen. Egentlig hva som skjedde i hele Europa vedrørende flyktninger. For de var alle enten under fascistisk styre i Tyskland, Italia og Spania, eller okkupert av en av disse tre. Med unntak av Storbrittania og Sverige da. Som tok imot flyktninger i en så stor grad at deres egne innbyggerne måtte spare på maten. Det at Storbrittania (England) og Sverige tok imot flyktninger, kobler du inn i begreper som kulturkrets. Og med dette tilskriver deg at du har riktig svar.

I Nord-Norge var det riktignok frihet noe lenger, og noe tidligere, enn i resten av landet. Men det er ingenting i forhold til dette som kan sammenlignes med dagens situasjon.

Flyktningesituasjonen i mellomkrigstiden må sees i sammenheng med den store omveltningen som foregikk. Mange av disse flyktningene var i realiteten ikke lenger flyktninger - men de kunne ikke reise tilbake til sine hjemland, fordi de enkelt og greit ikke lenger eksisterte. Nansens arbeid var på ingen måte motivert av motstand mot innvandring. Snarere at folk skulle få lov til å reise hjem dit de skulle. At du i det hele tatt forsøker å trekke paralleller fra dette med dagens situasjon - viser for meg ihvertfall at du kun er ute etter å forsterke din egen overbevisning med selektivt utvalgte fakta. Ikke å utvide denne.