View Single Post
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
404
Påstand 1: FRP har massiv motstand fra media, Stortinget og sine støttepartier. Hvorfor tror du de har det. Er det fordi dem gjør en god jobb? Fordi dem skal finansiere skatteletter med oljepenger, i en tid da oljeinntektene raser, arbeidsledigheten øker massivt og endatil kuttes det til verdens fattige.

FRP går til angrep mot sine to støttepartier hver eneste gang de kan. Da kan de heller ikke vente seg noe annet.

En mindretallsregjering har nøyaktig samme handlingsrom som en flertallsregjering, rent forvaltningsmessig. En hvilken som helst regjering driver forvaltningen og statsapparatet på vegne av Stortinget. Dette kalles parlamentarisme, og er en demokratisk «sikkerhetsventil». FRP har en avtale med Høyre og videre med KRF og Venstre, som sikrer et solid Stortingsflertall. At de selv velger en forhandlingstaktikk for å få løsninger i havn, som minner om barnehagebarn i sandkassa - er kun deres egen feil.

Media vil alltid være kritisk til ytterpunkter som sitter ved makt. Dette er en viktig funksjon i demokratiet. Når FRP er så til de grader i utakt med sin egen regjeringsplattform, og det ikke virker som om partilederen har noe som helst kustus på stortingsgruppa, og det ene villfarne forslaget etter det andre kommer - da kan de takke seg selv. Media var på ingen måte noe mindre kritiske mot SV da de satt i regjering. Forskjellen var bare at SV lærte hvordan makta fungerte, og dermed unngikk de store krisene.

Finland, Danmark og Polen har langt mindre økonomisk handlingsrom. Når det gjelder Polen er det en ekstrem utvandring av arbeidsstokken, som er iferd med å kjøre landet i krise. Med utgangspunkt i dette har EU gitt tydelige signaler om at Polen skal få en mindre belastning fra denne humanitære krisen, enn de større og sterkere nasjonene. Det jobbes også hardt for å øke lønns- og prisnivået i Polen slik at dette harmoniserer bedre. Mellom de andre EU-landene er dette ganske likt, dog noe høyere i Danmark og Sverige enn ellers.

Er det et land som tar humanitær innsats på alvor er det Libanon. De har allerede millioner på millioner av palestinske flyktninger. Det er likevel begrenset hvor mye belastning man kan legge på disse nærområdene. Fra regjeringas side fremstår de som totalt latterlige, når de samtidig som de fronter dette, kommer med store bistandskutt.

EU har idag inngått en avtale med Tyrkia, som gjør at de skal ta enda mer av denne jobben, mens EU betaler. Dette er positivt, da Tyrkia så langt er å anse som trygt. Det er likevel ikke alle, spesielt ikke de som har kjempet mot IS, mot Assad eller på andre måter deltatt i en eller annen konstellasjon i krigen, som er trygge. Tryggheten i Tyrkia vil eksempelvis ikke gjelde for kurdiske opprørere. Derfor kan man vente en økning av disse fremover. Om ikke Tyrkia har blitt satt ettertrykkelig på plass etter nedskytinga.

Både integrering og sysselsetting går dårlig. Du mener at det at vårt system ikke fungerer, gjør at vi skal fritas for folkerettslige forpliktelser?

PEW Research er både annerkjent og omstridt. Jeg ville hatt flere kilder enn dem å lene meg til. Enkelte velger og se en sak fra én side, og er gjerne farget av sin fremmedfrykt. Jeg har ingen fremmedfrykt, men jeg deler din bekymring for hvordan et dårlig fungerende system skal lykkes i å integrere svært mange langtblivende asylsøkere. At det er orden i regionen der nede i løpet av fem år har jeg lite tro på. Likevel har jeg selv om jeg er langt ifra kristen, blitt oppdratt i en kristen kulturarv. Noen ganger føler jeg at man med en politisk overbevisning som dreier sentrum-venstre, ofte tar bedre vare på kjernen i akkurat denne, enn de som står steilt på for å bevare den.

Dersom man sammenligner størrelsen på denne situasjonen, med langvarige folkevandringer i tidligere tider, så er det lite å bekymre seg for. Under første og andre verdenskrig var det adskillig flere flyktninger, og det gikk bra. I en globalisert verden vil også slike konflikter påvirke globalt.

Hva tror du skal til for å komme opp med en bedre integrering? En finansminister som oppfordrer til boikott av stortingsforlik, eller en justisminister som ikke følger opp inngåtte avtaler?

Tar du høyde for at mange av de som ankommer Norge har store krigstraumer? Hvordan påvirker det evne til å gjennomføre arbeid og utdanning? Hvordan påvirker fremmedfrykt, rasisme og regelrett forfølgelse en persons vilje til å integrere seg? En som står på et hjørne og skriker "jævla islamistaper" er vel neppe med på å gjøre denne integreringa bedre.

Jeg for min del håper den nåværende regjeringa kollapser, og at Høyre går sammen med Arbeiderpartiet om en kriseløsning. De to partiene har ihvertfall troverdighet og kjenner til hvordan regjeringsmakt faktisk fungerer, og kan lose landet trygt igjennom en utfordrende situasjon.