View Single Post
Det er ikke sånn at vi skatter av "trygden" for at pengene skal gå i sirkulasjon. Selv ikke staten klarer å innføre noe så ineffektivt som det. Grunnen til at man har skatt på trygdeytelser er for å gjøre jobben til skatteetaten enklere. Det er langt mer kostbart å skulle gjøre unntak, med alle de kontrollmekanismene man må ha for det, enn å bare betale ("låne") ut litt ekstra penger. For alle praktiske formål er det bare snakk om å flytte noen "ener og nuller" fra et sted til et annet.

Jeg tror nok du overvurderer arbeidsledigheten i Norge en smule hvis du tror det står ti klare kandidater til å overta en jobben til noen, selv i yrker med lav utdanning. Det er nok mer bevegelser internt i den yrkesaktive massen som fører til at det er stort trykk på ledige stillinger. Ledigheten i Norge er, tatt verden i betraktning, enda svært lav. Og godt er det.

Alternativet hvis vi ikke hadde hatt trygdeytelser som uføretrygd (trygd er et veldig upresist begrep) eller arbeidsavklaringspenger hadde nok ikke vært et vakkert syn. Strengt tatt så er det bare å se til resten av verden for et innblikk i alternativene. Men det er heller ikke bare av medlidenhet at vi har ordningene vi har, mange vil nok argumentere for at den økte fleksibiliteten til en arbeidstaker og sikkerhetsnettet gjør det lettere å komme tilbake, eller å satse litt ekstra.

Spørsmålet er om modellen vi har i dag er bærekraftig, det har blitt lovet alt for gode pensjonsordninger og det er enda litt uklart hvem som skal ta regningen for dette. Jeg tror ikke det er bærekraftig, men det stopper meg ikke fra å betale inn til folketrygden. Har hare svært sunn skepsis til alle politikere som gir lovnader i form av pensjon eller sosialstønader.