View Single Post
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Ganske enkelt fordi at innrømmelse under disse omstendighetene forutsetter initiativ fra den med et rusproblem. Den som allerede nytter seg av førerretten i kombinasjon med nevnte rusproblem.

Hva ville gavnet samfunnet mest, at den ene personen som ikke visste om konsekvensene av å søke hjelp blir fjernet fra trafikkbildet, eller at de 10 personene som kjører rundt med et rusproblem kan få hjelp til å takle rusproblemet?

Hilsen en som har kjørt rundt ruset i årevis, hver dag, og mer enn gjerne skulle ha søkt hjelp for lenge siden om det ikke var for sanksjonene det ville implisert. Ikke lenge siden jeg begynte å kjøre nøktern, tenk hvor mange timer heroinstein sjåfør samfunnet hadde spart seg for om jeg ikke ble tvunget til å få ordnet opp selv.
Vis hele sitatet...
Så om jeg innrømmer at jeg ikke er skikket til å føre bil så bør jeg få lov til det fordi jeg innrømmer det? Jeg ser bare ikke logikken.

Jeg kan gå med på at frivillig oppgjør med seg selv og rusproblemer kanskje burde få mildere reaksjoner. Men det endrer ikke at førekortet bør inndras for en stund.

Jeg leser ikke stort annet her på huset om hvor vanskelig det er å slutte med missbruk. Særlig over lang tid da det er fare for tilbakefall. Derfor må inndragelsesperioden reflektere dette.

At du velger å utsette andre for fare i mange år gjør meg bare mer overbevist om at du ikke skulle hatt lappen i første omgang. Å kjøre bil er ikke en rett.

At man må bevise seg ren for å få tilbake førerretten kan jo også fungere som en slags gulrot for å holde seg clean.

Fra Retningslinjer for fylkesmennene ved behandling av førerkortsaker. Min utheving.

Noen alkoholmisbrukere og misbrukere av medikamenter eller illegale rusmidler har
perioder med misbruk og perioder med avhold (i sjeldne tilfeller et moderat forbruk). I
slike tilfeller vil helsekravene ofte ikke være oppfylt. Det må redegjøres nøye for
hvordan misbruket arter seg og om vedkommende kan være varig helsesvekket. Et
periodemessig misbruk kan ha sammenheng med en bipolar lidelse, se pkt. 13.2.


Illegale rusmidler påvirker kjøringen i større eller mindre grad og på forskjellig måte.
Hvis illegale rusmidler inntas før eller under kjøring, er vegtrafikklovens krav ikke
oppfylt. Hvis det foreligger et kronisk forbruk av illegale rusmidler, selv om dette ikke
brukes i forbindelse med kjøring, må det antas at kjøreevnen er kronisk påvirket, og
helsekravene er ikke oppfylt. Vanligvis vil derfor et regelmessig inntak av illegale
rusmidler innebære at helsekravene ikke er oppfylt.
Men ikke enhver bruk av illegale
rusmidler er å anse som et misbruk i trafikal sammenheng. Hvis illegale rusmidler
inntas sporadisk i små mengder og ikke i forbindelse med kjøring, slik at det ikke kan
anses at inntaket av disse har betydning for kjøreevnen, vil ikke et slikt forbruk i seg
selv innebære at helsekravene ikke er oppfylt.


Dersom misbruket av alkohol, illegale rusmidler eller medikamenter ligger ca. 3-5 år
tilbake i tid, uten tegn på tilbakefall, kan det, spesielt for lavere klasser, forsvares å
anse helsekravene som oppfylt slik at det ikke er nødvendig med dispensasjon.


Personer som er innlagt i institusjon eller er i behandling på annen måte for sin
rusmiddellidelse, oppfyller i utgangspunktet ikke førerkortforskriftens helsekrav. Det
må alltid gjøres en individuell vurdering før melding eventuelt sendes fylkesmannen.
For dispensasjon se pkt. 17.4.


Dispensasjon for de lavere førerkortklassene (A, B, M, S og T) kan gis når alkohol-,
stoff- eller medikamentfrihet er dokumentert over en lengre periode (vanligvis over 1
år) og søkeren har forpliktet seg til og vist at han kan gjennomføre deltakelse i
oppfølgende behandling/kontroller.
Krav til rusfri periode må avhenge av øvrige
holdepunkter for at søker vil holde seg rusfri, belyst av opplysninger om tidligere
misbrukshistorie, grad av etterlevelse av kontrollopplegg, hvor tett og betryggende
kontrollopplegget er, og yrkesmessig/sosialt nettverk
Vis hele sitatet...
KILDE

Det er selvsagt ikke bra at man vegrer seg for å søke hjelp i frykt for sanksjoner. Jeg antar disse retningslinjene er utformet av helsepersonell, noe i det minste noe av språket kan gi uttrykk for.
Sist endret av murloc; 24. september 2015 kl. 11:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.