View Single Post
Sitat av Stormen Vis innlegg
Personlig har jeg aldri skjønt hvorfor alle aksepterer at hunderaser kan endre seg fra ulv til hund i løpet av noen tusen år, og fra schäfer til chihuahua i løpet av noen hundre år (tenkt eksempel), men samtidig være helt avvisende til at menneskeraser kan ha en lignende utvikling over de samme 100 årene.

Se bare på f.eks. en engelsk bulldog for bare 60-70 år siden; den er svært, svært ulik fra hvordan en bulldog er i dag. Ja, selvfølgelig er dette selektiv, styrt oppdrett, men det beviser jo egentlig bare poenget: at man i løpet av relativt kort tid kan frembringe helt andre genetiske varianter av biologiske raser, såfremt man foretar et kontrollert utvalg, og/eller naturen eller miljøet gjør det for deg.

For meg er dette en helt uproblematisk tanke, som ikke kolliderer med likhetstanken mellom mennesker, eller kravet om gjensidig respekt og menneskeverd på tvers av ulike menneskeraser.

Så for å knytte det opp mot trådstarters utgangspunkt: Selv har jeg egentlig aldri lagt merke til lokale/regionale "arketyper"/stereotypiske raser av mennesker i spesielle områder av Norge (foruten samer), men samtidig er jeg ikke avvisende til at det kan forekomme, selv i relativt små genpools som fastlands-Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg er så og si helt enig med deg! Men det som er forskjellen her, er at Stavanger er en kystby. Og som mange kystbyer, så har det skjedd mye handel og vandel i disse byene. Med stor gjennomstrømning av gener som resultat. Riktignok så har iallfall jeg inntrykk av, at terskelen for å hoppe til sengs med andre var høyere før. Så denne spredningen av gener, ikke skjedde så fort, som den ville ha gjort i dag. Men jeg tror den allikevel var betydelig. Altså en dårlig situasjon, for å få frem noe særegent rent genetisk!
Mens noen bygder har nesten vært som adskilte verdener av noen sprekker i fjellet. Der det nesten ikke var noen trafikk inn eller ut!

Her kan en noen ganger se noen særegne genetiske trekk. Når jeg flyttet til ei bygd på Hedmarken, når jeg var 5 år gammel. Så var det ei lignende bygd. Og studerer en familiære forhold og slektstrær, så ser det ikke ut som et tre, men heller en krusedull! Og nesten alle er i slekt med hverandre på et vis. Da kan en få genetiske særegenheter og innavl.

Men vær også obs på, at selv om innavl ofte fører med seg sykdommer og missdannelser. Så kan veldig lang tids innavl også fjerne disse. Rett og slett for de "syke genene" dør ut igjennom evolusjon.

Ellers det som gir samene noe særegne trekk, er som nevnt tidligere, at det har vært en kultur, som oftest har likt dårlig å blande seg med andre. En kan også se det samme hos gruppen kalt jøder. En ser hos noen, at dem har særegne trekk, selv om dem har levd over så og si hele Europa i flere hundrede år. Slik er det også med romfolket, som egentlig har sitt utspring ifra India. Men jeg har et inntrykk av mye av dette viskes ut mer og mer nå, da mange hever seg over slikt som "raser" p.g.a. utdannelse.
Og det at samer er litt kortere enn oss, har egentlig en grei forklaringsmodell. Samer er kjent, for å ikke akkurat leve i de mest tropiske strøkene på jorden. Altså i kalde strøk. Når du har mere areal sammenlignet med volum, så mister du også mere varme. Samene og inuitter har fått et seleksjonspress på kroppslengde, så de har fått mere volum i forhold til areal. Altså de har blitt litt kortere. Uten at jeg mener at dette sier noe mere om dem, enn at de er litt kortere! Og dem er like mye verd som oss!
Noe annet "morsomt" fenomen, er at i Fasltlandseuropa, så er vinterdepresjoner en ganske kjent sak. Mens på Island er vist vinterdepresjoner en så og si ukjent sak. Noe som roper biologi i en eller annen form.

Og ellers mener jeg det blir totalt feil å kalle noe av dette for "rase"!
Rase er etter det jeg har skjønt, noe helt menneskeskapt! Altså vi kan sammenligne det med ku-, heste-, svine-, høne- og hunderaser. Dette er også det samme med sorter innen planteriket. De er helt og holdent menneskeskapt, og er utsatt for et voldsomt seleksjonstrykk! Mennesket er kun satt i et slikt seleksjonstrykk noen få ganger! Der det største var vulkanutbruddet ved Lake Toba for ca. 70 000 år siden, som ved dette utbruddet så og si utryddet vår art. Ellers så fjernet Hitler, Stalin og en del andre visse gener. Men dette er allikevel bare blåbær, sammenlignet med hva Toba gjorde.