View Single Post
Sitat av Moff Vis innlegg
Hvordan kan en norsk domstol pålegge en utenlandsk nettside, som meg bekjent aldri har satt sine ben på norsk jord, å betale saksomkostninger for en rettsak i Norge som de (meg bekjent) ikke er involvert i?
Vis hele sitatet...
Noe også J.C. Elden har poengtert her. Det mest graverende syns jeg er at de som drev nettsidene ikke har fått vite om saken, og ikke kunne stille med noe forsvar. Det var i alle fall noe jeg trodde var et viktig rettsprinsipp i alle saklige land, at tiltalte har rett til å forsvare seg.

(En funfact jeg kan legge til er at det ikke stemmer at alle norske ISP-er skal blokkere. Det er kun et utvalg av de største aktørene. Dette vet jeg fordi selskapet jeg jobber i ikke kommer til å blokkere noe som helst inntil videre.)
Vis hele sitatet...
Det viser bare hvor tåpelig hele denne saken er. Om man skal blokkere noe så må det da være likt for alle ISP-ene, uansett om det er en fiberleverandør i en liten bygd eller Norges største. Jeg føler meg ganske sikker på at det planlegges en ny rettsrunde for å få resten av ISP-ene med på samme blokkering, og også utvide den til å gjelde flere nettsider/tjenester. Denne første saken var nok bare ført for å sette en presedens man senere kan vise til de neste gangene man ønsker en tjeneste blokkert.

Sitat av xatiramx Vis innlegg
men om du sier hvilket selskap det er, så folk får mulighet til å endre abo. sitt, så kanskje telenor og de andre store får seg en tankevekker når de ser en strøm av kunder som hopper av?
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på at en strøm av kunder ville byttet nettleverandør for dette, og det er uansett ikke noe ISP-ene kan gjøre særlig med (sett bort fra å anke dommen på prinsipielt grunnlag, noe ingen ser ut til å være villige til). Det er jo ikke deres skyld at politikere og rettighetshavere er idioter.

Sitat av Molekyl Vis innlegg
Kjempebra for oss som bruker private trackere. Nå kan jeg selge invites for 500 kr per stk.
Vis hele sitatet...
Lite trolig. De fleste brukerne har forlengst forlatt Piratebay og de andre sidene som er involvert i søksmålet til fordel for Popcorn Time eller mer lovlige tjenester (i hovedsak Netflix, som har helt absurde trafikktall hver eneste uke)
Sist endret av liasis; 3. september 2015 kl. 19:59.