View Single Post
Sitter i mitt filosofiske hjørne igjen og tenker på alt og ingenting.. Kom derfor på noe jeg bestandig har lurt på.

Det finnes folk her i Norge man kan vite hvor kommer fra bare ved å se på dem, som f.eks. samene. Mange av dem har ofte kraftige kinnbein, litt smale øyne og er relativt lav.

De siste årene har jeg lagt meg merke til at folk fra Rogaland, spesifikt Stavanger er lett å se hvor kommer ifra. Dette kan være lange øyenvipper, dobbel øyelokk(?), litt små tenner og ikke så fyldige lepper.

Jeg er ikke selv fra stavanger, men har noen søskenbarn som bor der. De har samme likhetstrekk som folk jeg kan se på TV som også er fra Stavanger-området/Rogaland. Har eksempler fra f.eks. Idol-deltakere, Paradise Hotel-deltakere og andre TV-personligheter.


Jeg lurer egentlig på om det foreligger noe forskning rundt dette og hvorfor det er sånn? Det er jo betydelig vanskeligere å se at noen er fra Oslo eller Bergen. Hadde vært interessant å finne norgeshistorien for å finne ut hvor folk bosatte seg først i dette landet og hvor det levde mest mennesker. Kanskje stavanger-folket levde så isolert at genene ble veldig spredt akkurat der..? Antageligvis samme med samene? For mener å ha hørt for lenge siden at samene var blant de første som bosatte seg i dette landet, men er godt mulig det bare er bullshit..

Noen som har noen formeninger eller ren fakta å dele?