View Single Post
Sitat av Kraft Vis innlegg
Hei!

Etter å ha kommet for sent til jobb (jobbet der i 4år og 11 mnd) ca 6 ganger, 3 i fjor og 3 i vår, - med påfølgende skriftlige advarsler, så har jeg nå fått tilbudet om å trekke meg fra min stilling.

Tilbudet fikk jeg i drøftingsmøte på mandag. Der står det også skriftlig i protokollen at jeg har fått dette tilbudet. Hvis ikke jeg trekker meg, vil jeg få avksjed. Jeg skal tilbake å "gjøre opp" arbeidsforholdet, og som sjefen vil; trekke meg, uten rett på lønn for allerede oppsatt arbeid i skift for August.
Vis hele sitatet...
Jeg blir særdeles forbauset hvis noen forseintkomminger er nok til "grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold" (arbeidsmiljøloven § 15-14, takk Goophy). Gjentatte skriftlige advarsler er derimot mer enn nok til en normal oppsigelsesprosess, så dette blir definitivt ikke en 'usaklig oppsigelse'.

Jeg tipper at det som skjer her at de ønsker ikke betale deg lønn etter kontrakt i oppsigelsesperioden, og de tilbyr deg dermed en avtale som du ikke vinner noe som helst på, men de sparer penger på. I praksis forsøker de å utnytte snillheten / at du er ukomfortabel med prosessen til å spare penger.

Jeg sykmeldte meg i går og leverte sykemeldingen da, og skal på møte i morgen. Da skal jeg i utgangspunktet si opp.
Vis hele sitatet...
IKKE SI OPP. Du mister både muligheten til dagpenger fra NAV da og lønn i oppsigelsesperioden. Du vinner ingenting.

Forholdet til arbeidsgiver er allerede ødelagt, så du har absolutt ingenting å vinne på å være medgjørlig. De har skrevet en arbeidskontrakt med deg, og den sier at både de og du har oppsigelsestid. DENNE GJELDER FOR BEGGE PARTER.

Du har forpliktet deg til å jobbe dem og gi dem forhåndsvarsel om du finner en annen jobb, og de har forpliktet seg til å gi deg forhåndsvarsel om de ikke ønsker at de jobber for dem mer. Her er det en veldig sterk gjensidighet.

MEN:
Loven sier at jeg ikke kan sies opp etter jeg er sykemeldt, med mindre årsaken er begrunnet i noe som skjedde før sykemeldingen fant sted.
Vis hele sitatet...
Årsaken her er det som har skjedd før, og det er veldokumentert igjennom gjentatte skriftlige varsler. En sykemelding nå forandrer absolutt ingenting, utenom at jeg personlig ville tatt deg mindre seriøst.

SÅ:
Jeg vet at fraværet (forsentkommingen) skylles av samme grunn som sykemeldingen begrunnes i. Kan jeg hevde og få godkjent, at mine 3 siste ganger med forsentkomming kan forankres i forhold som står i sammenheng med sykemeldingen, og dermed unngå å bli sparket?
Vis hele sitatet...
Nei. I forhold til arbeidsforholdet skulle du tatt opp dette en av gangene du kom for seint da. Arbeidsgiver kan ikke forholde seg til ting de ikke blir fortalt.