View Single Post
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Personlig kjenner jeg ingen døve. Jeg ville hatt store problemer med å kommunisere med de, og de med meg. Dette synes jeg er ganske trist. Det finnes selvfølgelig måter man kan prøve å kommunisere på ved kroppsspråk eller skrift, men det vil sannsynligvis oppstå misforståelser og kommunikasjonssvikt på et eller annet tidspunkt.

De døve/hørselshemmede må lære de samme fagene som oss på skolen, men hvorfor er det ikke obligatorisk at vi hørende lærer tegnespråk?

Jeg tenker at mye kulturelle referanser, og sær musikk, er en stor utfordring for døve. Men de har kanskje sine egne kulturelle greier? Kjenner de vibrasjoner av bass og får de likevel følelser av musikk?

Hva er de største utfordringene til døve?
Hva er deres største frykt i kommunikasjonssituasjoner og hva blir de fryktelig irritert av? Hvordan er det med det sosiale, regler og spill. Det må jo være en utfordring for de å spille sosiale spill som Mafia eller Bang!? Regler vil ta lengre tid, og kanskje de bare styrer unna. Vårt norske skriftspråk er jo mye mer komplisert enn tegnespråket. Vi har masse bindeord og unødvendige endinger, mens tegnespråket er litt mer simplifisert. Hvordan kan man løse de fremtidige utfordringene og de sosiale utfordringene vi står for i dag?

Om det er noen døve på forumet, eller noen som har døve i familie eller vennegjengen kan dele erfaringer hadde det vært kult. Hadde vært fint å få litt mer innsikt og forståelse i en døv sin hverdag!
Sist endret av kn^tte; 21. mai 2015 kl. 03:11.