View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Hvorfor trenger vi enda et liberalistisk parti når så og si hele høyresida er mer eller mindre liberalistisk for tiden - i tillegg til DLF og div andre som ikke sitter på Stortinget. For (min mening);

> Det viktigste regjeringspartiet Høyre har klart beveget seg i markedsliberalistisk retning siden valget 2013. Grenseløs globalisering, effektivisering, privatisering, etc er ord som står fullstendig i hodet på dem. Ungdomspartiet deres er enda mer markedsliberalistisk (dvs neoliberalistisk) anlagt og står FpU nær per d.d. At liksom Høyre er et konservativt parti - slik det står under wikipedia offisielle definisjon, ..er egentlig bullshit, ..i disse dager vel og merke. Høyre bryr seg ikke lenger om ansvar i samfunnet (som før) samt stram og langsiktig konservativ økonomisk politikk (som før), og om å bevare institusjoner som Kongehuset, fylkene, forsvaret, fellesskolen, div andre symboler, og vil hive Norge inn i EU og innføre den kommende TISA-avtalen (se her) (og her).

> FrP er et selverklært liberalistisk parti, de trenger man egentlig ikke bruke mange ord på. I virkeligheten står partiet litt overalt, og er nasjonalkonservative, liberale, eller pragmatiske, alt etter som hvilken sak og hvordan det passer deres populisme.

> Venstre - er i disse dager blitt et mini-Høyre og er ikke et Venstre lenger, akkurat slik SV klenget seg opp mot læremester AP i sin tid. Selv om de er 'grønne' står de bl.a for en arbeidslivspolitikk som (fra arbeidstakers perspektiv) er mer "til høyre" enn det Høyre selv står for. Unge Venstre er radikalt liberalistiske også.



(...) Full liberalisme slik dette partiet vil ha det anser jeg som kaos i samfunnet, et samfunn uten orden og med dårlig oversikt. En utopi, akkurat slik blodrøde på den helt ytterste venstresiden på en annen side vil ha et gjennomkollektivisert samfunn med tilnærmet ingen privat eiendomsrett eller private rettigheter.
....Hvem kontrollerer egentlig at markedet er fritt og at det er full og rettferdig konkurranse innen en masse masse sektorer? Hva med sentralbanker? Hvem kontrollerer at det ikke er korrupsjon? Hvis du ikke har råd til å betale selv den billigste skolen for kidsa dine, skal de stå fullstendig uten utdanning(barneskole)? Hvem innfører standarder og prosedyrer og kontroller innen helsevesenet når aktørene innen det er kun der for profitt, til syvende og sist?
Hvorfor skulle jeg ha lojalitet og patriotisme overfor landet mitt når det blir krig, når alt (sannsynligvis) er gjennomglobalisert i landet, samt at en samfunnskontrakt imellom stat og individ/familier stor grad ikke er der i et ekstremt liberalistisk samfunn?


Alt i alt, full liberalisme er et utopi. Kanskje mer utopi enn kommunismen, siden den har vi allerede prøvd ut. Og jeg skjønner ikke at vi trenger enda et parti når det ganske tydelig er flere store partier som fremmer liberalisme, dog i ulik grad, allerede. Unge Venstre kan jeg forresten si fremmer klassisk liberalisme tydeligst.
Sist endret av aeon_illuminate; 5. mai 2015 kl. 16:25.