View Single Post
Hei, jeg jobber i helgene som ordensvakt for et sikkerhetsfirma som blir leid inn for å drive sikkerhet for nattklubber, nattåpne kiosker og spisesteder.

Det hender at kunder spyr, og da er det sånn at vi ordensvakter får beskjed om å vaske opp av bartenderne. Jeg har ingen problemer med å tørke spy. Jeg har hatt inntrykk av at andre steder så får man spytillegg hvis man må tørke spy, jeg har spurt mine felles kollegaer, de sier at det ikke eksisterer hos oss. Så det jeg lurer på er om vi har krav på spytillegg? Enkelte kvelder er jeg nødt til å vaske 3-4 ganger spy.

Og hvis vi ikke får spytillegg, hvorfor skal vi tørke spy? Hvis det blir bråk så hopper ikke bartenderne i mellom og blokkerer slag, det er vi som er nødt til å ta de. Og vi hopper ikke bak baren og mikser drinker.

Hvor mener dere grensene går mellom hva arbeidsoppgavene til en ordensvakt er, og en bartender?

En siste ting jeg lurer på. Vi får ingen helgetillegg, ingen overtidstillegg, kun ren timelønn, uansett hvilken dag, eller tid på døgnet, er dette i henhold til arbeidsmiljøloven?