View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
[COLOR="Blue"]Store delar er jo dekt . Ernæring i gym, heimekunnskap og naturfag. Økonomi i matematikken. CV og jobbsøknad i norsken.[/COLOR]

Ting som å betale fakturaer i nettbank? Er det så himla stort poeng i å lære folk? Interface varierer jo grovt mellom nettbanker, og nettbankane greier å lære folk det sjølv. Samme med sjølvmeldinga; den er ikkje ein heksekunst å fylle ut, og dei aller fleste treng ikkje fylle den ut heller; sjølv har eg ikkje endra mi på eit par år.

Eg er freista til å påstå at svært mykje av det du etterlyser alt er i skuleverket, i ulike fag. Og andre delar er rimeleg lett å tileigne seg på eiga hand om ein har grunnkunnskapen, som matematikk og tekstforståelse.
Vis hele sitatet...
Du har sikkert delvis rett i at dette nevnes i ulike fag, men dette du nevner er dekket på en altfor generell basis, og ikke i en slags meningsfull sammenheng.


For eksempel nevner Nether søvnmønsteret en voksen person bør ha - dette er et godt eksempel; dette bør læres bort målrettet og mye tydeligere enn det gjøres i dag. Elendig døgnrytme og horribelt søvnmønster har ødelagt mangt studiedag/arbeidsdag hos mangt en ung voksen mann som er arbeidstaker/student. Jenter har desidert mindre av dette. Og, hvorfor læres denne disiplinen utelukkende i militæret(?) - derav veldig nyttig for gutter, skjønner jeg ikke..

Ikke rart folk som har fullført førstegangstjenesten eller folkehøgskole etter gjennomføring ofte har langt mer orden på livet enn før de gikk inn.

.................................-----

*[COLOR="Silver"]la meg påpeke at mange jenter i denne alderen også har dårlig søvn/døgnrytme, men det er betydelig mindre tilfeller enn for unge menn/gutter. Jeg har ingen sikre kilder eller tall, men dette er inntrykket mitt, inntrykk fra forskningsmateriell publisert i f.eks AftPosten, The Economist, ++..., som sier hvor langt bak gutter i den vestlige verden er mt.p skoleresultater, livskvalitet, antall timer på internett daglig samt også gaming - kontra lesing av bøker, osv.[/COLOR]
Sist endret av aeon_illuminate; 8. april 2015 kl. 17:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.