View Single Post
Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg har lenge lekt med tanken på et nytt fag i skoleverket.
Vis hele sitatet...
Timeplanen er full. Putter du noe inn i må du ta noe ut. Hva vil du ta ut?

Sitat av Nether Vis innlegg
Faget kunne ha navnet "Livsstil og voksenlivet", eller noe i den retning.
Vis hele sitatet...
Dvs. enda et svadafag à la seksualopplysning og heimkunnskap som en eller annen tilfeldig lærer motvillig oppnevnes til å undervise? Der pensumbøkene vil være et svare sammensurium av synsing? Jeg er skeptisk.

Sitat av Nether Vis innlegg
Faget skal ta for seg alt fra hvilke næringsstoffer kroppen trenger for å fungere, forskjellige søvnmønstre og konsekvensene av disse,
Vis hele sitatet...
Da jeg gikk på skolen - det begynner å bli noen år siden, men likevel, ble dette dekket ganske grundig i flere ulike fag: heimkunnskap, naturfag, biologi og gym. Det sagt, så håper jeg gymmen har blitt mindre teoretisk siden den tid.


Sitat av Nether Vis innlegg
basic ungdomspsykologi
Vis hele sitatet...
Psykologi var et valgfag på videregående, men litt psykologi for andre enn bare de spesielt interesserte kunne sikkert vært lurt.

Sitat av Nether Vis innlegg
der hovedformålet er å oppfordre til egen og kritisk tenkning,
Vis hele sitatet...
Det var et gjennomgående tema for alle humaniorafagene, særlig i samfunnsfag og historie.

Sitat av Nether Vis innlegg
til hvordan betale regninger via nettbank og hvordan man skriver en selvangivelse.
Vis hele sitatet...
Økonomi og Informatikk.

Sitat av Nether Vis innlegg
Ting som CV og jobbsøknader vil også bli grundig gjennomgått.
Vis hele sitatet...
Igjen, Økonomi og Informatikk, samt norsk og litt i engelsk.

Sitat av Nether Vis innlegg
Pensumet i faget må jobbes ut med relevante eksperter, og skal være hovedsaklig empirisk basert. Hvor stort, langt og omfattende faget bør være har jeg ikke tatt stilling til, men dette er noe som faller på plass når pensumet blir bestemt.
Vis hele sitatet...
Uh-oh.
Så de ulike politiske partiene skal enes om hvilke ferdigheter de unge trenger for å komme seg rundt og frem her i livet? Det kan jo ikke gå galt. CV-skrivning, sure. Men hva med, tja, kunnskap om narkotika og alkoholvaner? Skal dette med lån og forsikring forberede deg på bli hus- og bileier? Se for deg scenen: en representant for Frp, MDG, Høyre og SV sitter rundt bordet og skal ta stilling til disse spørsmålene. Kort sagt, legge føringer for verdigrunnlaget til de unge. Vi kan vel enes om at dette kommer enten til å bli kaos, eller et gi-og-ta-kompromiss der alt og ingenting skal med, eller - overveiende sannsynlig - begge deler samtidig?


Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg mener dagens ungdom er 100 % avhengige av å ha fungerende støtteapparater rundt seg, ettersom denne typen kunnskap ikke blir lært i skolen.
Vis hele sitatet...
Noe lærer man hjemme og noe lærer man seg på egenhånd. Du lærte heller ikke hvordan du skulle gå på do alene på skolen.


Sitat av Nether Vis innlegg
Dessverre er ikke dette en realitet for alle. Det er mange ungdom som verken har fungerende foreldre eller andre omsorgspersoner som kan lære vekk disse kunnskapene, og står derfor kjipt stilt når dagen de plutselig ikke skal møte opp på videregående kommer snikende. Det er heller ikke kun de med ikke-eksisterende støtteapparater som har nytte av et slikt fag, det forbereder alle til å bli selvstendig og å kunne ta vare på seg selv.
Vis hele sitatet...
For ungdom som kommer fra dysfunksjonelle hjem er dette det minste problemet de møter på sin brokete ferd gjennom livet, og noe de gjerne lærer på den harde måten lenge før det blir relevante problemstillinger for deres jevnaldrende. Videre, mange slike ungdommer gir fullstendig faen i skolen; det er en del av problemet deres. Tror du ikke et slikt slackefag som det du legger opp til bare ville blitt en ekstra fritime for de som trengte det mest?

Sitat av Nether Vis innlegg
Hva tenker dere om et slikt fag? Spesielt dere som går videregående nå? Tror dere at dere kunne hatt nytte av et slikt fag? Hvorfor? Noen som har tanker om hva som bør inngå i et slikt fag?
Vis hele sitatet...
Næh. Nå er jeg riktignok ferdig med vgs for lenge siden, men nei - nettbanken var ganske grei å finne ut av på egenhånd. Det var mye som var galt med skolen da jeg gikk der, og mange sier mye har blitt bedre. Jeg håper det stemmer. Men et fag som det du skisserer tror jeg ville blitt selve arketypen av gode intensjoner som fører til fjas, frustrasjon og bortkasta tid og ressurser.