View Single Post
Man kan så klart gå helt Matrix her og forestille seg at verdenen vi lever i, alt vi kjenner til og alt vi opplever kun er illusjoner og hologrammer. Og at den "virkelige" virkeligheten består av ting vi ikke en gang har evne til å forestille oss. Har man dette som utgangspunkt så kan man alltids også sette vitenskapen ganske mye i tvil. Men det er vel neppe slik at dette scenarioet er korrekt, men - hadde det vært det så hadde vi neppe visst det eller kunne fått vite det. Dette scenarioet fungerer vel kanskje best som et tankeeksperiment og som fiksjon.

Og det man uansett hovedsakelig burde forholde seg til er det vi ser og har rundt oss, de ting som har blitt oppdaget og som vitenskapen har konkretisert. De ting vi kan vite om.

Historisk sett så har vitenskapen tatt feil mange ganger, og gjør og vil helt sikkert gjøre det igjen. Men metodene blir mer og mer sofistikerte og man kan vel i grunn bli mer og mer sikker på hva som faktisk stemmer. Selv om man kanskje aldri kan vite helt sikkert hva som er 100% korrekt så er vitenskapen et av de sikreste kortene man har å forholde seg til. Der det vil være _mest_ rett.

Det er så klart fortsatt mye mer å oppdage og konkretisere. Det var en gang ild ble sett på som trolldom og magi, ting som noen i dag kanskje opplever som unaturlig/overnaturlig kan godt ha fått en vitenskapelig forklaring om x antall år frem i tid. Og x antall år frem i tid så vil de kanskje flire litt av noe av det vi ser på som vitenskap i dag.

For å svare på spørsmålet, om det er rasjonelt å tro på en gud? Vel, om man setter opp alle relevante faktiske fakta man har om emnet så vil jeg kanskje svare nei på det spørsmålet. Ut i fra det vi vet i dag så er det vel i grunn ikke rasjonelt å tro på en eller flere guder. Men - kan det være korrekt for et individ å tro på sin/sine guder? Ja, det tror jeg. For noen vil denne troen kunne hjelpe en gjennom livet og utfordringer, helt uavhengig om den aktuelle guden finnes eller ikke. Man kan argumentere med at et sunt sett med leveregler ville kunne gjort samme nytten uten å ha med en tro på en gud, men - for noen så fungerer det bedre å henge dette på en åndelig spirituell knagg enn den tidvis kjøligere vitenskapen.

Jeg tror selv personlig ikke på noen konkret gud. Men, jeg tror på at det finnes ting vi enda ikke vet om og forholder meg ganske åpen, og så lenge folk lever fredelig med sin tro så dømmer jeg ingen for hva de tror på (om det så er gud eller romvesener) .