View Single Post
Patient zero
iblis's Avatar
Trådstarter
626
Så lenge de holder seg innenfor samme protokoll, så skal de fungere overens. ZigBee-brikker kan produseres av mange, akkurat som Bluetooth-brikker, men det er samtidig en fullstendig definert standard basert på 802.15.4. Det finnes flere ZigBee-protokoller, hvor ZLL er en av dem, og den funksjonaliteten i et produkt som baserer seg på ZLL-protokollen skal fungere overens med samme funksjonalitet i andre produkter. Interoperabilitet er blant de mest sentrale hovedpoengene i ZigBee-standarden og -protokollene. For eksempel fungerer Osram Lightify overens med Philips Hue, siden begge baserer seg på ZLL. Men samtidig kan en produsent ha egne utvidelser av protokollen som ikke nødvendigvis går overens med andres produkter.
Vis hele sitatet...
Har du selv prøvd å mixe Osram Lightify med Philips Hue sin gateway? Jeg gjorde bare et raskt søk på nettet og det eneste jeg fikk opp var folk som hadde kompatibilitet problemer.

Men uansett så er ikke jeg en ekspert på ZigBee og eneste ZigBee produkt jeg har i hus er noen Philips Hue produkter.

Ja, den har jeg sett, men jeg liker den ikke særlig godt. Jeg vil helst ha en helt vanlig lysbryter som kan monteres mot en helt vanlig veggboks for lysbrytere og aller helst drives av 230 V, selv om jeg innser at det kan bli vanskelig. I hvert fall foreløpig. Hue tap fungerer for øvrig også mot Osram Lightify (og sannsynligvis alle andre ZLL-baserte produkter, som de fra GE).
Vis hele sitatet...
Control4 er jo basert på ZigBee og de vet jeg selger scenebrytere osv. Men om de er kompatible med andre ZigBee produkter tviler jeg på.

1) Sender og mottaker er innebygd i hver enkelt pære, noe som gir mye fleksibilitet i styringen av individuelle eller bestemte, og eventuelt overlappende, grupper av lyskilder selv i etterkant av oppkoblingen. Å utvide med styring av enda et punkt er så enkelt som å sette inn en ZLL-basert pære.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke en unik ZigBee funksjon og finnes også for Z-Wave protokollen som f.eks denne eller denne.

2) Det er innebygd funksjonalitet for justering av lysfarge (RGB og/eller fargetemperatur) i protokollen.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder også for Z-wave protokollen.

Hvordan er rekkevidden på Z-wave USB sticken din?
Vis hele sitatet...
Rekkevidden på en UZB1 er ca 50m. Men det kommer jo an på hvor du har plassert den og hvilke hindringer du har i huset.

Det geniale med z-wave er jo at den lager sitt eget mesh-nettverk slik at du kan rute kommandoer gjennom andre noder. Er det en node som er utenfor rekkevidde av kontrolleren så er det bare å putte en node imellom for å rute signalet videre. Jo større z-wave nettverk du har jo sterkere blir det.

Jeg har sett etter alternative antenner, men aldri kommet så langt at jeg har testet det ut. Z-wave høres veldig interessant ut og jeg har vurdert det, men om rekkevidden er lik eller mindre så kan jeg bare glemme det.
Vis hele sitatet...
Selv så bruker jeg en slik antenne til min RFX433:
http://files.raqxs.nl/domotica/rfxcom/2013-01-20%202013.31.31.jpg

Denne har øket signalstyrken på 433 modulene mine betraktelig i forhold til standard antennen.

Z-Wave bruker mesh-nettverk og vil ikke ha rekkevidde problem i samme grad som med 433 da z-wave kan rute kommandoer gjennom andre z-wave noder for å komme frem.

En annen fordel med z-wave er at modulene kan kommunisere med hverandre via assosiasjon så selv om kontrolleren din skulle være nede så kan du fortsatt slå av/på lys og andre ting.

Sitat av Alec Vis innlegg
Jeg bruker Domoticz til å styre alt sammen. Dette med Dromotica appen til Android har fungert veldig bra.
I tillegg fikk den NFC støtte i en av de senere oppdateringene noe som gjorde det veldig trivielt å feste NFC tags (Samsung TecTiles 2) bak ting som fjernkontroller og slikt for å enkelt kunne aktivere scener.
Vis hele sitatet...
Jeg brukte selv Domoticz før, som en gateway til rfx433 via HC2 og dette fungerte ganske bra. Siden den bare skulle håndtere rfx433 og ikke noen store automatiserte scener osv så fungerte dette glimrende på en Raspberry Pi.

NFC bruken din var jo en glimrende idé.

Av utstyr så har jeg dette i dag:
Server:
- Intel NUC (Tapte noen tusen på å kjøpe den beste med kun USB 3.0 som ikke var støttet, så jeg måtte kjøpe en eldre og fikk da en fin mini VMware ESXi server til å sette opp virtuelle servere). Det første jeg testet var Raspberry Pi, men den gikk for snegle etter min smak og hadde for lang delay på å sende kommandoer. Med bedre maskinvare så merker jeg ingen form for delay.
Vis hele sitatet...
Har Intel NUC'n din støtte for vt-d? Selv så bruker jeg en NUC for å kjøre OSX på. Blir som en "fattigmanns" Mac Mini.

- RFXTRX 433 Mhz USB som kontroller/gateway Jeg har ikke testet LAN versjonen, men det har vært interessant med tanke på rekkevidde-problemene mine.
Vis hele sitatet...
RFXLAN er en gammel versjon og støtter ikke like mange protokoller som trx versjonen. Gå heller for en bedre antenne til trx'n,

- Alt annet utstyr er Nexa som jeg kjøper fra Komplett, Clas Ohlson og fler. Velger alltid den billigste leverandøren.
-- 2x magneter. Varsler om kjøleskapet eller fryseren ikke er lukket. (notificationdelen kommer klar til bruk i Domoticz)
Vis hele sitatet...
Noe av rekkevidde problemene dine kan også forårsakes av Nexa magnet sensorene din. Se min post om dette lengre oppe i tråden ang. støy fra disse.

-- En god miks av dimmere og ikke dimmere til alle andre lys vi har. Bordlamper, taklamper, etc. Jeg bruker i all hovedsak skjulte brytere i veggen, men til bordlamper så har det vært enklere å bare kjøpe en fjernstyrt nexa stikkontakt som fungerer helt likt.

-- Alle rom har veggbryter med 2 knapper. 1 bryter skrur av/på/dimmer taklyset, mens den andre skrur av/på alle andre lys i det rommet. Stua er delt opp i 2 soner for tv stue og spise stue, så det er det 2x2 lysbrytere på veggen.
Det har fungert meget bra, men var i utgangspunktet kun for å øke WAFen.
Vis hele sitatet...
Jeg liker det jeg leser Nå må du bare dele scenene dine med oss andre slik at vi kan få litt inspirasjon.

Ellers takk for erfaringene dine med Fibaro HC2. Jeg har ønska meg den lenge, men har ikke ville bruke over 5k kun på gatewayen..
Vis hele sitatet...
Selve modulene til Fibaro er veldig bra, men styr unna kontrolleren (HC2) deres.

Sitat av nudo Vis innlegg
Hjemmeautomasjon høres veldig "chill" ut, leser tråden med stor begeistring, men en ting lurer jeg på: Hvordan funker det om man har trådløst opplegg og det blir slått på en "jammer?"
Vis hele sitatet...
Det kommer litt an på hvilken frekvensområde jammeren fungerer på. I Europa så bruker Z-Wave frekvens 868.42 MHz.

Du er like utsatt for "jamming" med z-wave utstyr som alt annet RF utstyr.

Sitat av nudo
Noen som har en iOS variant? Gjerne fra github det er kanskje snakk om kun en Settings.bundle, men IDer må mappes opp på et vis...
Vis hele sitatet...
Litt mer informasjon her hadde nok vært greit
Sist endret av iblis; 14. februar 2015 kl. 06:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.