View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er millioner av muslimer som er godt integrert i vestlige sammfunn, jeg ser ikke at de driver å halshogger folk de er uenige med.

Å tvinge på sharialover, halshuggingen, terroren, er et produkt av de jævlige forholdene mange av disse lever under. Og med all våpen og pengestøtten Russere, Amerikanere, Pakistan og til dels Iran ga til muslimske opprørere oppigjennom tiden har de ressursene til å utøve faenskap. Situasjonen i Iraq og Syria ga disse gruppene enda flere sjangser til å skaffe kapital, som de sikret seg og nå har de enda mer ressurser til å perpetuere missnøyen sin med Vesten.

Religion er ikke grunnen, men den former hvilke handlinger disse folkene utøver.
Vis hele sitatet...
Joda. Det finnes mange politiske motiver eller "grunner" for uroen i midtøsten. Men at det ikke har noe å gjøre med koranen eller Islam i det hele tatt all den tid grusomheter begrunnes med koranen i hånd - synes for meg å være en naiv tankegang. La oss heller gå koranen nærmere etter i sømmene.

Selvsagt finnes det muslimer som er imot sharia lovgivning eller halshugging. Men det er ikke fordi dem har en bokstavtro tolkning av koranen. En bokstavtro tolkning av koranen legitemerer halshugging som passende straff. Steining av utro kvinner, dødstraff for apostasi og homofili etc. Det er ikke noe som er diktet opp. Enhver som er lærd i koranen vil bekrefte slike lover. Mye av hva ekstremister kommer med er bygd på koranen og hadithene (Selv om ekstremister ofte ser gjennom fingrene på antall vitner etc).

Personlig er jeg imot en slik tankegang som at "ekstremistene i midtøsten er ikke ekte muslimer" etc. Det hindrer en åpen debatt om boka koranen, og en eventuell framtidig reformasjon slik kristendommen gikk igjennom.

Halshugging praktiseres f.eks i Saudi Arabia. I hadithene fortelles det at Muhammed selv foretok halshugging. At dette ikke har noesomhelst med koranen eller hadithene å gjøre er rett og slett feil.

Religion er ikke grunnen, men den former hvilke handlinger disse folkene utøver.
Vis hele sitatet...
Dette kan jeg være delvis enig i.
Sist endret av Bearass; 2. februar 2015 kl. 16:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.