View Single Post
Patient zero
iblis's Avatar
Trådstarter
626
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvilke komponenter anbefaler du til oss som fortsatt flytter en del og ikke får rive opp tak og vegger fordi utleier blir sur?
Vis hele sitatet...
Z-wave er en trådløs teknologi som gjør at du ikke trenger å rive opp tak og vegger for å trekke kabler. Derfor passer det perfekt til f.eks utleieleiligheter.

Hvis du ikke får lov av utleier å installere micro moduler bak brytere så er det fortsatt en masse Plug-In moduler og sensorer du kan bruke som ikke krever noe form for installasjon av en elektriker.

Selv så bruker jeg disse modulene og sensorene:

Plug-In for å dimme lys: Popp - Dimmer 123580
Plug-In for å slå av og på apparater: Fibaro - FGWPF-101
Bevegelse sensor som også viser temperatur og lux verdier: Fibaro - FGMS001
Bevegelse sensor for utvendig bruk eller på baderom som også viser temperatur, luftfuktighet og lux verdier: Aeotec - DSB05
Dør/Vindu magnetsensor: Fibaro - FGK
Vannlekkasje sensor som også viser gulvtemperatur: Fibaro - FGFS-101
Røykvarsler som også viser temperatur: Fibaro - FGSS-001
6x grenuttak som også viser strømforbruk: Greenwave Systems - NP210-F

På dør/vindu magnetsensoren fra Fibaro kan du også koble til en DS18B20 sensor slik at den viser temperatur eller isteden for å koble opp DS18B20 sensoren så kan du koble til en binær bryter ala en ringeklokke.

Selv så bruker jeg magnetsensorene på dørene og vinduene i huset og kjører forskjellige scener avhengig av status på sensorene.

Her er noen eksempler:

Automatisk låsing av døren: Magnetsensor er koblet til utgangsdøren. Hver kveld klokken 21:00 så låses døren automatisk. Hvis døren blir åpnet etter klokken 21:00 så blir den låst automatisk igjen 10 minutter etter du har lukket døren frem til klokken 07:00.

DIY alarm: Huset er delt inn i soner. Hvis en magnetsensor er åpen i den sonen du vil aktivere alarmen så får du en feilmelding som forteller deg hvilket vindu/dør som er åpen. Lukk vindu/dør og du kan aktivere alarmen. Er alarmen på så vil du utløse alarmen hvis en magnetsensor åpner seg eller det er bevegelse på en bevegelsesensor. Da vil Indigo aktivere sirene, starte opptak på kameraene, sende SMS via 3G og sende fortløpende mail med kamera bilder for den sonen alarmen ble aktivert. Er vi på soverommet når alarmen går så vil den også starte Kodi og streame live video fra kameraene i huset på TVen. Er også en del andre ting alarmen setupen gjør som f.eks å kunne gå rundt i huset med telefonen og aktivere/deaktivere soner hvis du ikke vil deaktivere hele alarmen.

Slå av varmeanlegg: Hvis et vindu eller dør har vært åpne i mer enn 5 minutter så tilsier det lufting og deaktivere varmeanlegget for den sonen for å spare strøm. Varmeanlegget slår seg på igjen når alle vinduer og dører er lukket.

DIY ringklokke: Har koblet en magnetsensor mellom ringeklokke knappen og selve ringeklokken som sender et på/av signal til Indigo når noen aktiverer ringeknappen på døren. Er jeg ute av huset så får jeg en pushover melding på telefonen med en link som gjør at jeg kan åpne iViewer appen. Der kan jeg se & snakke med den som er ved døren ala et calling system. Jeg kan også låse opp døren for vedkommende. Den sender også en mail med bilde av den som ringer på. Er jeg hjemme og ser på media via Kodi og det ringer på døren så får jeg et PIP nede i høyre hjørne med video fra inngangspartiet. Jeg kan da velge å åpne døren via Kodi eller snakke med vedkommende via iViewer appen på en av touchpadene eller telefonen. Hører jeg musikk så pauser Sonos musikken og sier via TTS; Dørklokken har blitt aktivert.