View Single Post
Om du har tenkt å bruke høytalerne primært for studio/musikkproduksjon/miksing osv, så anbefaler jeg deg sterkt å ikke gå for noen slags høytalere du får i Hi Fi serien. Altså, du trenger flate, nøytrale høytalere som kan gi deg et klart bilde av det du lager - og ikke kamuflere miksen din med at det ligger for mye bunn i høytalerne fra før av.

Om du er ute etter et anlegg for å "referanse-sjekke" det du lager av musikk, eller generelt bare for å nyte musikk - så kan er dette helt greit. Dog vil jeg også anbefale deg å sjekke opp miksene dine mot høytalere og headphones som låter drit også.

Tanken bak å anskaffe nøytrale og flate monitorer er at man skal klare å mikse et best mulig utgangspunkt slik at det høres bra ut på mest mulig forskjellige anlegg. Om du får ting til å høres bra ut på ditt anlegg til 15.000 - så er det ingen garanti for at dette skal høres bra ut på det folk hører musikk ved til vanlig - som feks, skullcandy earplugs til 150 kr.. Skjønner?

For musikkproduksjon vil jeg anbefale Yamaha Hs serien, Adams eller Genelec om du har råd til det. Jeg vil faktisk ikke anbefale KRK sine produkter, i og med at disse ikke er nøytrale nok. Disse høytalerne forsterker "bass" mer, og er ikke noe man burde mikse etter. Er det en ting du vil ha klart og "mud-free", så er det bunnfrekvensene dine.

Også, husk at du kan bruke all penger i verden på "bra høytalere", men så lenge rommet ditt ikke er behandlet, så vil lyttesituasjonen din aldri bli optimal uansett.