View Single Post
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Matten min sier meg at det er skutt og drept 1 tjenestemann på jobb i løpet av de siste 16 årene.

Sitat før dere skriker at det er 2 personer:
Vis hele sitatet...
Stemmer nok det. Han på Utøya var leid inn som sikkerhetsvakt. Merk at politimannen som døde under Nokas-ranet kun observerte. Selvfølgelig unødvendig at han døde, men det hadde ikke hjulpet om han hadde en pistol på hofta.

Det som slår meg med denne statistikken er at det er veldig få politimenn som har blitt drept i tjeneste i moderne tid. En død tjenestemann er en for mye, men likevel ser det også ut til at få av disse dødsfallene kunne blitt avverget ved generell bevæpning. Enten fordi våpenet ikke ville utgjort noen forskjell, eller fordi politiet på grunn av situasjonen allerede var bevæpnet.

Hvis man ser på helheten er det 24 personer døde i tjeneste siden 1945.
12 av disse dødsfallene er som følge av ulykker (har i tillegg tatt med hendelsen i 1990 der politimannen ble sprengt av en suicidal entreprenør).

8 skutt. Fire av disse døde på oppdrag som allerede var skarpe.

Altså åtte politimenn som er drept under tjeneste siden 1945. To døde av kniv, to av fysisk vold og de resterende fire er de som døde under uskarpe oppdrag. Hvorvidt generell bevæpning hadde hjulpet dem i de situasjonene kan man diskutere. Likevel, i snitt en drept politimann per 8.6 år de siste 69 årene, i situasjoner der bevæpning kunne endret utfallet.

Undres på om ikke de negative sidene ved generell bevæpning ville spist opp fordelen ganske fort. Jeg for min del er imot.

Om det er feil i teksten beklager jeg.
Sist endret av Bl4derunner; 27. november 2014 kl. 15:32.