View Single Post
Sitat av Frostbite Vis innlegg
Helt riktig Eneste som er kjipt er om jeg er borte, eller ikke har mulighet til å ordne opp i det, men jeg regner halvveis med at det finnes noe form for automatisk restart etter krasj for at den tar seg opp igjen med litt downtime.

Ja, har lagt merke til at det er et dyrere marked nå når jeg ser på alternativer.. Begynner å lene meg mer og mer mot microservere eller noe i den duren..

Allright, takk for innspill! Begynner uten tvil å vurdere microserveren..

Er det noen som har noen erfaringer med andre nettbutikker enn Komplett.no? Har selv handlet fra Komplett og det er strålende, men vil gjerne kunne sammenligne osv. Takk for alle innspill til nå, det kan ha reddet meg fra å gå på en liten smell
Vis hele sitatet...
De fleste servere har en auto restart/auto reboot funksjon ja, så det vil nok ikke være noe stort problem (om jeg ikke tar helt feil da). Mindre servere har ofte ikke mulighet for "hot swap" (skifte ut komponenter uten å miste data, f.eks harddisker), og serveren må derfor skrus av for å kunne gjøre dette ("cold swap").

Dustinhome har mer utvalg av towers enn komplett, og til ikke så aller verst pris. Er jo fullt mulig å kjøpte brukte på finn.no dersom du ønsker å spare penger.

Sitat av Frostbite Vis innlegg
Ja, har lagt merke til at det er et dyrere marked nå når jeg ser på alternativer.. Begynner å lene meg mer og mer mot microservere eller noe i den duren..

Allright, takk for innspill! Begynner uten tvil å vurdere microserveren..
Vis hele sitatet...
Høres ut som ett fornuftig valg
Så du på youtube videoen jeg linket til over her?
Han har eid de fleste typer server fra den minste typen server til profesjonelle rack servere, og den kraftigste serveren han har sitter i ett standard pc-kabinett.

De store rackserverne er laget slik for en god grunn, for å kunne behandle enorme mengder data fra mange klienter/brukere. Når det er snakk om så enorme mengder data, har ikke store selskaper råd til at serveren kan kræsje. De er derfor installert med flere funksjoner som backup harddisker, strømforsyninger og andre komponenter.

Til vanlig småbruk (blir jo det i forhold ) blir slike funksjoner ikke til bruk, og den store serveren blir bare en ekstra belastning gjennom å ta mye plass, lage mye støy, kreve mer strøm og produsere mye varme.

Og for å videre sitere han, er det viktigste å huske på:
1. Hvor store mengder data skal serveren behandle?
2. Hvor mange klienter/brukere/personer skal bruke serveren?
3. Må serveren gå 24 timer i døgnet, eller går det greit med 23.95?
Sist endret av Lacertosus; 14. juli 2014 kl. 09:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.