View Single Post
Trådstarter
27
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette begynner å bli tynnslitt. Så lenge naturlovene vi kjenner i dag tillater at universet kommer fra ingenting er det ingen god grunn til å tro at det heller står en bevisst skaper bak. At denne matten er irrelevant er selvsagt bare vås. Det er åpenbart at du resonnerer fra den ønskede konklusjonen og nedover, heller enn fra det vi vet og oppover.
Vis hele sitatet...
Vi kjenner et sett av naturlover som har blitt 1. testet 2. matematisk utregnet.

Det er mange naturlover som har blitt matematisk utregnet, for så å bli testet: ett av hvilke har jeg gitt i eksempel tidligere i denne tråden – einstein's relativitets teori.

Men når det er sagt, så er det også en stor mengde med matematiske teorier som ikke er testet enda. Jeg er ingen fysiker, så jeg har ingen god kompetanse til å snakke detaljert om fysikk. Men: jeg er ganske sikker på at det ikke har blitt testet at noe kan komme av ingenting, slik du snakker om har blitt matematisk bevist. Som jeg har sagt, er matematiske teorier verdiløse inntil de også har blitt testet fysisk. Vil ikke du si deg enig i dette, i det minste?

Sitat av Provo Vis innlegg
Det virker som det er to ting som påstås av deg her, rac00n. Det første er at universet er så fininnstilt, spesielt for liv, at det umulig kan ha blitt slik av seg selv.
Vis hele sitatet...
Jeg skal innrømme nå, etter å ha tenkt mer nøye gjennom det, så kan vi umulig vite hvordan materie, liv, osv, kan ha blitt tilpasset et univers oppbygd med lover forskjellig fra dem i vårt faktiske univers. Mao trekker jeg meg helt fra dette.

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Jo, det kan det Det er det som er så flott med mattematikk og vitenskap Hva tror du de driver med i CERN?
Vis hele sitatet...
I CERN gjør de tester at teorier som også har blitt matematisk kalkulert. Flott! Men de har ikke testet alle matematiske teorier der - ennå. Mitt poeng er at enhver matematisk teori er verdiløs, i sammenhenger hvor vi skal anvende det som sannhet , inntil det har blitt testet fysisk at den matten har en faktisk sammenheng med naturen.
Sist endret av racc00n; 11. juli 2014 kl. 19:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.