View Single Post
Trådstarter
27
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hvis du prøver uendelig mange ganger så vil alt som er mulig inntreffe.
Takket være Heisenbergs uskarphetsrelasjon kan "big bang" og universet oppstå ut av intet. Ettersom det alt har gjort det en gang (vi er her) så kan det ha skjedd mange ganger. Ettersom man har uendelig med "tid" så vil man få uendelig antall universer, og vårt "usannsynlige" univers er plutselig sannsynlig.

Mutliverse
Vis hele sitatet...
Det paradoksale med et uendelig antall forsøk for universet å inntreffe, er at det krever uendelig med tid. Ja, hvis vi antar at tid eksisterte før big bang, så kunne big bang fint inntruffet en eller annen gang - faktisk måtte det ha inntruffet på et visst punkt dersom vi hadde uendelig med tid. Men kosmologer er veldig sikker i sin sak at tid er en naturlov som kom til eksistens etter planck-tiden i big bang, det er der hvor naturkreftene skilte seg, slik jeg har forstått, og i effekt skapte romtid.

Dersom det var ingenting før big bang, så sier logikk at noe(som kan være i form "utenfor" alt) må ha skapt det.

Dersom vi sier at det er snakk om et multivers (her har vi snakket om fantasier, eller på det beste hypoteser), og at innad dette multiverset, så har vi nok tid til å forme et univers som innehar naturlovene vi kjenner, og i tur skaper alt, inkl. liv og oss, så blir spørsmålet i likhet rettet mot multiverset i helhet - hvordan kan multiverset ha kommet av intet? Selv anerkjente kosmologer har foreslått(i sine ville spekulasjoner, selvsagt) at også et multivers må på et visst punkt ha vært ingenting før det ble noe. Det må bety at noe har skapt det.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Vi kommer ikke noe lengre mot å forstå det uforståelige ved å diskutere det. Blir som å diskutere hvor midten av universet ligger, alt jeg skal si.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, men det uforståelige kan vi ikke forstå på noen måter uansett. Er dette dog uforståelig?
Sist endret av racc00n; 11. juli 2014 kl. 17:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.